Na shopping doen we een héél klein beetje in reizen. Ik was dan ook verrast dat er weer eens een sale was gezet voor een reiscampagne.
Toen ik naderhand het commissiebedrag onder ogen kreeg schrok ik wel een beetje. Natuurlijk weet ik ook wel (zo ben ik namelijk opgevoed) dat je blij moet zijn met alle kleine beetjes maar 25 euro commissie voor een boeking van een complete vakantiereis vindt ik wel heel erg zielig.
Stel dat zo'n boeking 2800 euro heeft gekost wat op zich een redelijke prijs is. Kan net zo goed 4800 euro zijn, maargoed, stel 2800 euro, dan hebben we toch mooi 0,89% commissie te pakken
De adverteerder lacht zich helemaal rot. Waar ze voorheen 30% of meer moesten neertellen voor boekingen via een daadwerkelijk reisbureau kunnen ze het nu doen met 0,89% voor de affiliate.
Vele euro's kunnen er worden uitgegeven aan bijvoorbeeld Adwords maar affiliates welke rechtstreeks klanten aanbrengen die gericht kopen/boeken worden afgescheept.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat deze sale goedgekeurd moet worden wat ook nog eens een heel verhaal kan worden want stel dat één of andere nep-kortingscode site (waar blijkbaar niemand iets aan doet) ons cookie heeft overschreven dan zijn we dus de pineut want dan gaat het principe van "last cookie count" in werking waar we niet eens controle of inzicht in hebben en we weer van alles wijs kunnen worden gemaakt.
Dit is slechts één voorbeeld van de vele voorbeelden die ik kan geven waarbij je zelf, het netwerk en de adverteerder zich eens de vraag moet stellen: waar ben ik eigenlijk mee bezig?
Waar blijft het netwerk dat deze tekortkomingen tackled en met een goed plan komt waardoor deze koopman wordt?
Toen ik naderhand het commissiebedrag onder ogen kreeg schrok ik wel een beetje. Natuurlijk weet ik ook wel (zo ben ik namelijk opgevoed) dat je blij moet zijn met alle kleine beetjes maar 25 euro commissie voor een boeking van een complete vakantiereis vindt ik wel heel erg zielig.
Stel dat zo'n boeking 2800 euro heeft gekost wat op zich een redelijke prijs is. Kan net zo goed 4800 euro zijn, maargoed, stel 2800 euro, dan hebben we toch mooi 0,89% commissie te pakken
De adverteerder lacht zich helemaal rot. Waar ze voorheen 30% of meer moesten neertellen voor boekingen via een daadwerkelijk reisbureau kunnen ze het nu doen met 0,89% voor de affiliate.
Vele euro's kunnen er worden uitgegeven aan bijvoorbeeld Adwords maar affiliates welke rechtstreeks klanten aanbrengen die gericht kopen/boeken worden afgescheept.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat deze sale goedgekeurd moet worden wat ook nog eens een heel verhaal kan worden want stel dat één of andere nep-kortingscode site (waar blijkbaar niemand iets aan doet) ons cookie heeft overschreven dan zijn we dus de pineut want dan gaat het principe van "last cookie count" in werking waar we niet eens controle of inzicht in hebben en we weer van alles wijs kunnen worden gemaakt.
Dit is slechts één voorbeeld van de vele voorbeelden die ik kan geven waarbij je zelf, het netwerk en de adverteerder zich eens de vraag moet stellen: waar ben ik eigenlijk mee bezig?
Waar blijft het netwerk dat deze tekortkomingen tackled en met een goed plan komt waardoor deze koopman wordt?