Ik wil hier op reageren, want het businessmodel ligt toch iets genuanceerder dan door vliegwinkel wordt weergegeven.
Vroeger betaalde de meetste airlines inderdaad een basiscommissiepercentage van zo?n 7% op het ticketbedrag (niet op de luchthavenbelasting) Dat hield in dat op een ticket van ?200, vliegwinkel (en ook andere ticketaanbieders) er ?14 aan verdienden. Nu vraagt vliegwinkel ?18,50 reserveringskosten. Er wordt op tickets met een relatief laag bedrag nu meer verdient dan vroeger!
Daarnaast betalen airlines ook vandaag nog steeds zogenaamde ?back end? commissie van tussen de 4 en 7% of geven ze netto tarieven af. Dus vandaag de dag verdient vliegwinkel (en ook andere aanbieders) op bijvoorbeeld op 2 tickets naar Bangkok van ?800 p.p excl. luchthavenbelasting:
?18,50 x 2 reserveringskosten = ?37,-
?6,00 x 2 vliegticketbelasting = ?12,-
5% (aanname) over 1600 = ?80,-
Totaal: ?129,-
Mijn stelling:
Er is wel degelijk ruimte voor hogere vergoedingen (zie bovenstaande)
Mijn advies:
# Begin met een vergoeding per ticket ipv boeking. Hier is ruimte voor, want vliegwinkel rekent ook reserveringskosten per ticket en niet per boeking.
# Bied naast de basisvergoeding per ticket een commissionabele vergoeding aan per airline. Hiermee heb je een sturingsmeachanisme in handen voor je airlines en een extra argument in de onderhandeling met de airline. (Dit eventueel voor je beste affiliates)
Goed te lezen dat er meer deeplinks worden aangeboden, dit zal zeker conversieverhogend gaan werken, wat naast een initiele beloning OOK belangrijk is voor affiliatepartners.
Rob van Kesteren
www.lowcostticketfinder.nl