Xipe: Ik begin elke dag met een schone lei en delete de bestaande items, maar dit geeft veel 404-issues, met name op de reissites.
Heel vaak een mission impossible.
Ik weet niet hoe jij in de basis er mee werkt, heb je virtuele pagina's zoals met het systeem PriceTapestry, of statische pagina's met het systeem Soflyy / All Import en vergelijkbaar ?
Punt is namelijk dat Google verwacht dat een niet bestaande pagina duidelijkheid geeft en dat is een 404 al niet.
Gekke is nl dat Google bij een 404 nog aanneemt dat de pagina kán terugkomen binnen afzienbare tijd alleen weet niemand hoever je moet afzien. Want ze kunnen er in het WMT op aandringen dat je iets moet gaan doen, terwijl de pagina al lang en breed te boek staat als 404. En denk je : boek 'm dan af !
»» Ingeval van een never nooit niet meer terugkerende pagina past een 410 = 'gone'.
Maar wil je een klant een béétje sympathieke behandeling geven, dan zorg je voor een 404 vervangende pagina die er een beetje op lijkt , toch ? Geeft ook nog eens kansen op toch nog een verkoop.
Tja, in veel gevallen wordt het dan nog erger, want een niet bestaande pagina krijgt door die vervanger een 200 OK en wordt de euthanasie van die niet bestaande pagina bij Google verlengd van hier tot gunder.
Kernpunt is dus vooral, welke maatregelen of welke plugins heb je ingezet en wat doen ze exact. Geven ze alternatieven , moeten ze eerst op de gevraagde pagina een 410 afleveren, eer ze de klant doorsturen naar iets anders. Heb je een eigen systeem, is het makkelijker na te gaan. Bij Wordpress - achtigen zijn er zoveel varianten in plugins dat je er eigenlijk voor dóórgeleerd moet hebben.
Feit is dat ik al ruim 20 jaar leef met een paradijs aan 404 pagina's maar de 'ijzeren voorraad' is de laatste 5 jaar na enig peuteren errug geminimaliseerd. Helemaal op 0 is een fata morgana, inherent aan minder kwalitatieve datafeeds of erger.