@langace
Kijk eens naar de autobranche, daar heb je de NAP. Dat is niet gedaan om de praktijk van bestaande partijen te veranderen, maar wel om de "malafide" (ik draai de km terug) of "meer creatieve" (ik vergeet te vertellen dat er een nieuwe km teller inzit) partijen.
Als teveel mensen een "goedkope auto met weinig km" kopen vinden ze de reguliere prijs te hoog. De consument komt er echter vroeg of laat achter en dan heeft hij geheel geen vertrouwen meer.
In die zin kan een keurmerk van binnenuit zeker werken.
Naar analogie van het bovenstaande verhaal, vertelde de CTO van Amazon vorige week, dat zij steeds meer met fraude te maken kregen. Niet van consumenten of "kleine criminelen" maar van grote bedrijven zoals ISP die de data van hun klanten misbruikten.
De markt van met name affiliate marketing is een vertrouwens business, hier zijn "meten" en "meten" ineens 2 verschillende zaken.
De affliate kijkt erna en zegt mis ik geen orders, maar de adverteerder kijkt er ook naar en denk zijn die order wel door de affiliate gegenereerd.
Van oudsher is er erg "zeker" gemeten in het voordeel van de adverteerder. Er moest een "klik-via-het-netwerk" zijn en er moest een "uitermate zekere" match zijn tussen de "bezoeker-uit het netwerk" en de order zijn.
Technisch waren er telkens hindernissen die de "match" wilden voorkomen (cookie blockers, firewalls, maar ook meerder pc per consument, privacy settings brouwser, etc).
Deze technische obstakels werden telkens door technische oplossingen omzeild.
Dat hield zich wel aardig in evenwicht, echter de "zekerheid" bleef een belangrijk aspect.
Die "zekerheid" is de waarschijnlijkheid dat de gemeten order ook inderdaad juist aan een affiliate is toegewezen. Zeker in dit geval dat je niet méér meet dan je daadwerkelijk levert als netwerk.
Uiteraard heeft de zekerheid voor de adverteerder een keerzijde voor de affiliate, de orders die niet "zeker" toegewezen kunnen worden gaan aan zijn neus voorbij.
Als het goed is houd de adverteerder rekening met de orders die er "langs-" of "mee-komen" en past daar zijn vergoeding op aan.
Die "zekerheid" staat de laatste tijd onder druk, op dit forum lees je vooral het verhaal van de affiliate die zich afvraagt of er wel juist(=genoeg) gemeten is.
Aan de andere kant zijn er echter ook adverteerders die zich afvragen of ze niet "teveel" betalen.
Ik denk dat daar voor alle partijen heldere afspraken moeten komen, ook als zijn de belangen tegengesteld.