Boete voor twee miljard spamberichten

Status
Niet open voor verdere reacties.
3 okt 2014
1
0
1
#21
mdobro zei:
Beste Loes, Paul of wie dan ook.

De ACM is echter van mening dat Daisycon, maar eigengenlijk elk affiliate netwerk, dus ook jullie, zelfstandig de toestemming moet kunnen aantonen.

Wat de PAN betreft, zou ik zeggen sluit je ook een keer aan en besteed je tijd door niet overal anoniem te posten, en dan ook nog soms onder verschillende namen precies dezelfde teksten te gebruiken.

Of moet ik je Harmen noemen, Loes?

Geachte heer Dobroschelski,

Insinueert u nu dat ik de artikelen/reacties heb geschreven waaraan u refereert?

Dat u zelf bezig bent om uw eigen naam, zowel als die van Daisycon, te besmeuren is volledig uw eigen zaak. Maar laat mij of TradeTracker buiten uw gedragingen. Ik kan u geruststellen dat Daisycon, maar zeker u, mij verder niet interesseert. Gelukkig heb ik echt wel wat beters te doen!

Een fijne dag nog! twitter.com/TTint

Paul van Doorn
CEO TradeTracker.com
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#22
Welkom, Paul van Doorn. Ik loop al zo lang mee, dat ik wellicht de enige nog ben met historie in het geheugen vanaf bijna de start van dit forum.
En vaak, heel vaak, hadden we graag ook bijdragen gezien van Tradetracker op dit forum. Mocht helaas niet al te vaak voorkomen terwijl het toch zo'n aardig forum is ;D

Desalniettemin, er zijn méér mensen die Paul heten. De kleine onmin die er tussen de twee Almeerse bedrijven heerst, hoeft toch niet direct te betekenen dat dat in de gewraakte comments zou moeten overheersen en al zeker niet op dit forum waar alle partijen altijd vredig naast elkaar commentaar leveren ;)
Nou ja, een enkele keer lukt dat wat minder.

Neemt niet weg, dat ook vanuit Tradetracker en gericht op de emailmarketing, uw bijdrage belangrijk is. Tot dusver is er al wel een reaktie zijdens Zanox geweest, maar ook van de kant van Tradedoubler missen we hier feedback.
En Affiliate4you heeft dat per mail gedaan.

En laten we wel wezen, veel bezoekers van dit forum werken ook samen met Tradetracker, en lezen ook graag uw visie over de oplossing van dit onderwerp.

Dus ...... graag !!
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#23
@elja:
de 'grap' van dit verhaal is dat we met z'n allen vrijwel nog niets met zekerheid weten.

Daisycon heeft een "boete" gekregen, waarover het laatste woord nog niet gezegd is, 't zal aan de Rechter zijn.

Kijk je echter naar wat de ACM en de DDMA mompelen, kun je wel een beetje een lijn doortrekken.

Uit eigen ervaring weet ik, dat het bijzonder moeilijk is bij het bedrijf Gamma, om van de mailinglijst af te komen. En dat is dan nog een rechtstreekse mailinglist van Gamma zelf. Niettemin, is gelukt na enkele jaren.

En stel ... nu komt bij ons een mail/nieuwsbrief langs met de aanbiedingen van Gamma ...... dan denk ik "lazer op", kom ik nooit meer van af, de irritatiegraad loopt op met zomerse temperaturen.
Er zijn meer Gamma's en er zijn meer collegae, klein en groot, die mailinglijsten hanteren, èn nieuwsbrieven daarop los laten.

Niet zo gek, want de conversie kàn ongekend hoog zijn, en je hebt geen heisa met de zoekmachine, met bijbehorende dierentuin van Panda en Penguin. En gelukkig hebben we dan dus ACM en DDMA.

Waar het op neer komt is, dat wanneer jij derde partijen op je nieuwsbrief ten tonele voert mét een link daar naar toe, voordeel of niet, jij maar moet zorgen dat wanneer iemand bij jou zich meldt met de mededeling dat ie verschoond wil blijven van Gamma, jij maar moet zorgen dat ie dáár van de mailinglist àf komt.
In deze context is Gamma een voorbeeld, geld voor alle bedrijven en instellingen die jij gaat vermelden.

Dit gaat uiteindelijk nooit goed komen, want jij hebt geen toegang tot andermans / andervrouws spullen en databases.
Dan kan de conclusie niet anders zijn, dan dat er gestreefd moet worden naar een mailmeniet - register met toegangsperikelen, zoekperikelen, kosten consequenties.
En in het verlengde een soort ontmoedigingsbeleid en misschien is dat wel de bedoeling van ACM en DDMA.

Ondertussen kun je rustig een eigen nieuwsbrief regelen, maar veiligheidshalve zonder externe links. Die plaats je dan op eigen landingspagina. Alleen moet je dan weer uitkijken dat die pagina wel content - rijk is anders loop je weer risico met Panda/Penguin.

Medewerking van de netwerken zul je alleen nog krijgen wanneer je iedereen inzage vooraf biedt cq controle.

At the end : gewoon veroorzaakt door al te - qua omzet - grote collegae die al te grote groepen van mensen tè vaak belagen met reclame-mail. Het is die hebberigheid die oorzaak was van de financiele crisis, die ook oorzaak is van dit soort festiviteiten. We moeten weer iets anders verzinnen. 8)


toevoeging url Daisycon acceptatie richtlijnen emailmarketing
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#25
Volgens mij wordt er te moeilijk gedaan.

Je meld je voor een nieuwsbrief aan. Dan meld je je toch gewoon af wanneer je dat niet bevalt. En anders accepteer je het gewoon met alles wat er in staat.

En alle rare oplossingen daar omheen gaan gewoon niet werken, te onpraktisch, te privacy gevoelig en/of te concurrentie gevoelig. Lijkt me technisch ook al een niet echt haalbaar verhaal,

Rare regels en wetten verzinnen die noodverbanden zijn, en noodoplossingen voor vermoedelijk oneigenlijk gebruik? Dat lokt dan weer andere "creatieve oplossingen" uit van nieuwsbriefverstuurders om nieuwe regelgeving te passeren. Waarop de volgende regels of wet moet worden verzonnen. En krijg je weer een waterhoofd regelgeving, die bewerkelijk is, en waar helemaal niemand blij mee is.

Nou pak dan alleen het oneigenlijk gebruik aan lijkt me. En maak niet allerlei kronkeloplossingen in de regelgeving, die uitloopt op niet werkende waterhoofdregelingen.

Is het onmogelijk je af te melden (Gamma?, zelf heb ik die ervaring met Univé) dan die bedrijven aanpakken. Ik meende ook dat dit het idee was toen dat hele opt-in regelgeving er kwam.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#26
elja zei:
Nou pak dan alleen het oneigenlijk gebruik aan lijkt me.
Daar is toch ook sprake van. De rechter heeft alleen bepaald dat Daisycon zo nauw betrokken was bij het misbruik (o.a. door zowel te helpen bij het harvesten van adressen als door het leveren van de template voor de spam) dat deze als mededader beschouwd moet worden.

In hoeverre dat terecht is kan ik niet beoordelen. Ik geen idee of Daisycon alleen heeft geholpen met het opzetten van het systeem om adressen te werven (en of dat wel opt-in was) of dat Daisycon adressen heeft verzameld die aan meerdere partijen beschikbaar zijn gesteld.
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#27
@pj,

Hoewel het wellicht anders leest in het verslag, de feiten zijn daarin nogal gekleurd geintrepreteerd.

De nauwe betrokkenheid die de Acm ziet voor de 2 miljard verzonden email ligt enkel in het feit dat we een affiliate netwerk zijn. In de rol waarin we zelf bestandseigenaar waren of adverterder ( voor de enquetes) ligt de rol wat complexer.

De acm is echetr van mening dat de bij ons aangesloten publishers deze 2 miljard emails niet zonder ons hadden kunnen verzenden. Uiteraard geven een super service, dat lijkt me toch ee beeje teveel eer. Wij hebbengeen wurg contracten met publishers, velen zijn ook ingeschreven bij meerdre netwerken en werken daar op dezelfde wijze.
Onder de streep gaat het wat mij betreft ook niet over, maar over de fictie dat het spam zou zijn dat is verstuurd.
Dat is absolute onzin, het gaat in de selctie van de acm ( 2 miljard email) allemaal over gewilde emial berichten, in elk geval over emails die op ee juiste wijze verkregen zijn met een voldoende goedkeuring, opt-in, double opt-in.
Met name de selctie heeft voor 99% betrekking op spaarprogramma's die werken allemaal met een account waa een klant zijn inschrijving moet bevestigen.
Wat het echter tot spam maakt in de ogen van de acm, is dat wij als een van de "verzenders" (omdat als netwerk als link naar ee adverteerder betrokken zijn) de toestemming niet hebben kunnen aantonen en dit wel zelfstanding zouden moeten kunnen.
Nu zou je kunnen denken dat het dus enkel een probleem van de netwerken is, helaas ook in de rol van bestand eigenaar hebben we de toestemming die we hadden niet kunnen aantonen, daar blijk je nogals iets voor nodig te hebben, wat precies voldoende zou zijn weten we niet want het aantonen met screenshots en procedures mocht niet baten.
Maar er is nog een VEEL groter probleem volgens de acm, de toestemming om iemand een nieuwsbrief te sturen verkrijg je niet door hem dit expliciet te vragen en hem dit te aten bevestigen. Helaas je zult vooraf moeten vermelden, welke adverteerders je in de toekomst ooit zult opnemen en voor ieder van die adverteerders zul je expliciete toestemming moeten vreagen, en delrn met deze adverteerder. Waarom? Omdat de acm gedurende het onderzoek de weg is kwijtgeraakt.
Bij het werven van emailadressen moet je inderdaad specifiek vermelden aan wie het adres zal worden uitgeleverd.
Deze systematiek heeft de acm nu ook op het versturen van elke nieuwsbrief van toepassing verklaard, met als resultaat dat elk email bestand waarin uitingen van anderen, banners, acties, etc ineens geen " bewijsbare' toestemming meer hebben, en op het moment dus elke uiting spam is. Larikoek.
 

jerdal

Nieuw lid
31 aug 2014
2
0
0
#29
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is wat er gebeurt als Daisycon straks failliet gaat (door die boete). Want reken er maar op dat deze betaald moet worden. De ACM laat zich echt niet met een kluitje in het riet sturen. Dan kan men zich willen verschuilen achter een PAN, nou volgens mij kan je beter achter een tien meter hoge muur gaan zitten, want de ACM heeft een lange arm en adem in dit soort zaken. En zo ontzettend veel mails sturen is niet normaal.

Ik denk dat je als affiliate jezelf dus moet afvragen waar je geld dan blijft. Dit zaakje stinkt behoorlijk. Daisycon had nooit op deze manier moeten handelen.

Jerry
 
12 jul 2012
287
0
0
#30
jerdal zei:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is wat er gebeurt als Daisycon straks failliet gaat (door die boete). Want reken er maar op dat deze betaald moet worden. De ACM laat zich echt niet met een kluitje in het riet sturen. Dan kan men zich willen verschuilen achter een PAN, nou volgens mij kan je beter achter een tien meter hoge muur gaan zitten, want de ACM heeft een lange arm en adem in dit soort zaken. En zo ontzettend veel mails sturen is niet normaal.

Ik denk dat je als affiliate jezelf dus moet afvragen waar je geld dan blijft. Dit zaakje stinkt behoorlijk. Daisycon had nooit op deze manier moeten handelen.

Jerry
Weer zo'n reactie waarbij ik me sterk afvraag of dit niet puur bedoelt is om de boel op te stoken? Of melden mensen zich opeens massaal aan bij dit forum?

Volgens mij kan Daisycon die boete wel betalen overigens, maar dat zal Makro beter weten dan ik. Komt hij vast nog op terug :)
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#31
tja op jerdal, zal ik maar niet reageren anders voelt zich mogelijk iemand aangesproken.

Voor wat betreft de boete die zou betaald moeten worden aan het einde van de komende rechtzaak. dat zal naar het zich laat aanzien vele jaren op zich laten wachten (de uiteindelijke uitspraak).

Wij gaan ervan uit dat we de zaak gaan winnen en niet zullen hoeven te betalen, sterker nog we gaan voor een forse schadevergoeding richting ACM voor de juridische kosten en de tijd die we erin steken.
 

Loes

Nieuw lid
2 okt 2014
6
0
0
#32
Hoi,

blijkbaar vind iedereen het heel gewoon dat als je iets koopt bij Zalando (even als voorbeeld), dat je daarna door Daisycon wordt gek gespamd met bijvoorbeeld reizen, spelletjes, wedstijdjes, prijsvraagjes, auto,s, hypotheken, leningen enzovoort.

zeg nu eerlijk als jullie dit normaal vinden dan prima, maar dan denk ik dat hier alleen medewerkers van Daisycon op dit forum zitten, dus vraag het maar even?.
reclame versturen per mail is prima en de regels zijn zeer simpel, maar hier wordt het afgedaan als hogere wiskunde.

er wordt hier ook een discussie gevoerd over de AFM, ook hier zijn de regels simpel en duidelijke maar ook hier wordt weer manier verzonnen om deze te omzeilen, ik zou zeggen ga voor een vergunning, dit is overigens al verplicht sedert 2006 als ik het goed heb, dus snap niet dat nu pas een discussie wordt gevoerd hier,terwijl dit ook allang al bekend was.
ook voor vergelijking sites, dus daar zullen ook nog wel boetes uitkomen, vermoed ik?.

Groeten en succes
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#33
Jottum, zat er al op te wachten : welkom Loes !

blijkbaar vind iedereen het heel gewoon dat als je iets koopt bij Zalando (even als voorbeeld), dat je daarna door Daisycon wordt gek gespamd met bijvoorbeeld reizen, spelletjes, wedstijdjes, prijsvraagjes, auto,s, hypotheken, leningen enzovoort.
Persoonlijk ben ik tegen retargeting en spam, maar mijn mening is niet bepalend voor de rest van de wereld.
En omdat 95% van de Google adepten géén bezwaar heeft tegen gebruik van persoonlijke gegevens in en van Google Mail en Facebook, want men blijft het gebruiken, massa's mensen evenmin bezwaar maken tegen retargeting clubs zoals Criteo etc., moeten we aannemen dat het publiek er en-masse niet echt mee zit. Vreemd genoeg weer wel met de "cookie-walls". So what !?

En wanneer collegae, waarvan ik er sommigen al vanaf 2006 op dit forum tegen kom, actief zijn in de mailmarketing, vind ik het ook niet ongewoon dat Daisycon en collegae er op een of andere wijze bij betrokken zijn. Is een vorm van reclame.
En overigens is Daisycon een bedrijf wat hier in Nederland en sommige buitenlanden gewaardeerd wordt als zakelijke partner.

Dit was je eerste bericht, maar zonder in het topic 'even voorstellen' je tegen te komen, weet ik niet wie er achter 'Loes' steekt. Niet slim.
dan denk ik dat hier alleen medewerkers van Daisycon op dit forum zitten
Helemaal niet slim, want dàn denk je dat DC wel héél erg veel werknemers heeft, en zoveel werknemers wens je alleen je concurrent toe, luidt een bekend spreekwoord.

Maar om je zeker en vast grondig teleur te stellen : ik ben sedert het jaar 1995 actief met commerciële websites, en sedert 2002 in combinaties met alle netwerken die je je maar kunt voorstellen, zelfs destijds Paypro en Clickbank. Inderdaad, dat betekent dat er minimaal 1 persoon op dit forum nièt in dienst is van DC. Gewoon zelfstandig ondernemer. Gek hé.

En aangezien ik netjes ben opgeleid als verzekeringswiskundige kan ik je nog wel iets voorlichten over hogere wiskunde. ;D
Dus mocht je een AFM adept zijn, ze zijn me vakmatig niet onbekend.

Voor de rest kan ik je melden dat dit forum nièt bedoeld is als een "afzeikforum". Commentaar mag iedereen geven, maar wie net binnenkomt met een allereerste bericht, mag zich daar ook naar gedragen. Met de deskundigheid die daarbij hoort. 8)
 

Loes

Nieuw lid
2 okt 2014
6
0
0
#34
Hoi,

ik ook gelukkig, wanneer stel jij je eigen voor? en dan even met je echte naam en natuurlijk je bedrijf of een van je Topsites
of doen alleen de netwerken dat
Loes
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#35
Wanneer iemand zich in dat bedoelde topic voorstelt, gaat het niet om de naam. Je naam en faam ontstaat namelijk vanzelf uit wat je aan gewicht in de schaal kunt leggen, wordt geheel en al door anderen dan jezelf bepaalt.
Waar het wel om gaat is meedelen wat je achtergronden zijn, en vooral waar je naar toe wilt en op welke wijze.

Loes zei:
wanneer stel jij je eigen voor?
Loes
Ten eerste was jij toen in geen velden of wegen te bekennen, ten tweede heb ik toen mezelf voorgesteld en niet 'me eigen', ten derde heb ik zo onderhand op en met dit forum al zodanig veel meegemaakt, dat niets me meer verrast , zelfs geen grapjassen die graag 'even' binnenkomen 'om even het hart te luchten', en wat zij dan achter laten "stelt nagenoeg niets voor".
 

Loes

Nieuw lid
2 okt 2014
6
0
0
#36
geachte Papa of mama Smurf,

" your an legend in your own mind"

Als je naam al nep is, je karakter een teken figuur, hoe kunnen we dan de rest serieus nemen?

en zeg nu zelf, wat voeg je aan deze discussie toe, behalve onzin, dus graag on topic, gaat hier om spam...
En ik kan mezelf even netjes voorstellen maar dat valt toch nooit te controleren, zoals alle fake accounts hier, dus dat lijkt mij vrij nutteloos, Arie Kers heeft het laats prima uitgelegd?.


Loes
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#37
mdobro zei:
Bij het werven van emailadressen moet je inderdaad specifiek vermelden aan wie het adres zal worden uitgeleverd.
Deze systematiek heeft de acm nu ook op het versturen van elke nieuwsbrief van toepassing verklaard, met als resultaat dat elk email bestand waarin uitingen van anderen, banners, acties, etc ineens geen " bewijsbare' toestemming meer hebben, en op het moment dus elke uiting spam is. Larikoek.
Bedankt voor je toelichting. Dat het kolder is dat adverteerders of netwerken moeten controleren hoe het zit met nieuwsbrieven waarin ze worden vermeld of als intermediair gebruikt, daarover zijn we het snel eens.

Ik ga er vooralsnog maar even vanuit dat de ACM niet helemaal van de ratten besnuffeld is, dus zoek ik naar de logica die erachter zou kunnen zitten. Dan kom ik uit bij het andere aspect: als jij mailadressen werft (of daarbij als tussenpersoon fungeert) waarbij kan worden aangegeven aan wie het adres zal worden uitgeleverd, neem jij dan ook niet de verplichting op je om bij het uitschrijven dezelfde service te bieden?

Dus als een via jou geworven abonnee zich uit wil schrijven, dan moet hij dat via jou doen en daarbij de mogelijkheid krijgen om zich met hetzelfde gemak uit te schrijven bij al die partijen waaraan je de adressen hebt uitgeleverd?

Dus als jij de mogelijkheid biedt om je op nieuwsbrief a t/m z te abonneren dan moet je ook de mogelijkheid bieden om met hetzelfde gemak nieuwsbrief a t/m z op te zeggen. Vergelijkbaar met hoe nieuwsbriefservices als YesOrNo een aantal jaren terug functioneerden. Het is uiteindelijk niks geworden met dat businessmodel maar die nieuwsbrieven moesten ook via hen worden verzonden aan de abonnees die via hen waren geworven, zodat ze er volledige controle over hadden dat zowel de werving als de opzegging correct gebeurde. Zij hadden zich dus wel volledig ingedekt zodat ze iedere spamklacht over mailadressen die zij hadden geharvest en waar ze verder bij betrokken waren met bewijs onderbouwd konden pareren.

Het lijkt me dat je de problemen met de ACM toch eerder in die richting moet zoeken. Dat het probleem erin zit dat advertenties van dezelfde adverteerder onder iemands ogen komen lijkt me echt te ver gezocht. Wie de Telegraaf opzegt gaat echt niet klagen dat hij die verdomde aanbiedingen van Appie Hein nu ineens via de Volkskrant alsnog onder ogen krijgt. Net zomin als hij een spamklacht in zal dienen dat hij verdomme diezelfde onderwereldmoord nu alsnog op de voorpagina ziet staan.

In plaats van bij de rol die je speelt hij het vertonen van advertenties in nieuwsbrieven zou ik de oorzaak van het conflict met de ACM toch eerder zoeken bij de rol die je speelt bij het verwerven van emailadressen en de verantwoordelijkheid die je daardoor hebt voor wat daar verder mee gebeurt.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#38
jerdal zei:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben
Waar ik op mijn beurt eigenlijk wel heel benieuwd naar ben is hoe het kan dat zich op dit zo goed als overleden forum ineens massaal mensen aanmelden die zich in hun eerste bericht al vol overgave op Daisycon storten. Kan een keertje bij toeval gebeuren, wordt de tweede keer al opvallend en daarna begint het echt ongeloofwaardig te worden.

Ik heb geen aandelen Daisycon en Daisycon behoort ook niet tot de netwerken waar ik zaken mee doe maar dit wordt me toch echt wat al te dolletjes.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#39
Loes zei:
hoe kunnen we dan de rest serieus nemen?
is volstrekt irrelevant of jij mij serieus wilt nemen, heb niet de behoefte om daarnaar te solliciteren zolang jij op je huidige niveau blijft hangen. Heb het hiervóór al aangegeven, het zijn anderen die bepalen of iemand hier van enig belang is.

En waar de inhoud in dit topic over gaat was ons al opgevallen, jij voegt daar niets van enige waarde aan toe tot dusver.

En voor het geval je mocht denken, dàt je met iets zinnigs bezig bent, ik ben net als alle anderen slechts gebruiker van dit forum en enkel geïnteresseerd in zinvolle informatie van enkele leden danwel ondersteuning van echte gemotiveerde beginners, ben evenmin moderator.

Zoals PJ hiervóór ook duidelijk aangeeft, dit forum staat niet bepaald meer vóórop in de startblokken van Nederland, slechts voor de actieve geïnteresseerden van belang.

Loes zei:
zoals alle fake accounts hier, dus dat lijkt mij vrij nutteloos, Arie Kers heeft het laats prima uitgelegd?.
Waarom kost het jou dan nog zoveel moeite om met eigen denkwerk er achter te komen, dat je hier vrij nutteloos bezig bent ? Wellicht past dit adres beter bij je insteek. 8)
 

Loes

Nieuw lid
2 okt 2014
6
0
0
#40
geachte Pj,

ik volg dit forum al jaren en het wordt nu toch eens tijd dat een en ander wordt wakker geschud , ik hoor en lees hier zoveel onzin, wat gewoon totaal niet klopt.
Er zijn hier leden die inschrijven en als vraag stellen wat is affiliatie marketing, en 3 weken later zijn ze expert op dit forum?..
Daarbij ben ik ook van mening dat je geen forum op nivo kunt opbouwen, met anonieme leden die onder een schuilnaam reageren en van alles roepen.


maar waar ging het ook weer over, of ja, ik vind spam wel een serieuze zaak en dat het hier wordt afgedaan als een kwaaie jongens streek en dat eigenlijk de ACM totaal geen kennis heeft, weet je nog?.

De ACM heeft dus waardeloos werk geleverd ik denk een beetje onnozel gesteld, wat denk jij?

Loes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.