Maar dan zul je voor dat deel van de markt meer moeten bieden dan de grote vergelijkers. Dat kan van alles zijn: betere zoek- en vergelijkingsmogelijkheden omdat je de markt beter kent en weet dat klanten anders zoeken dan de grote vergelijkers denken, betere en meer op de niche toegespitste informatie, een sfeertje dat naadloos aansluit bij een bepaalde doelgroep, verzin het maar.
Op een zomerse dag wil ik dat ook nog wel eens denken, maar ook dat is verleden tijd in veel gevallen. Want na die zomerse dag komt een zomerse avond met televisie en sport, en wordt je via dat kanaal onbedaarlijk aangevallen door reclames van Beslist.nl, door schaatspakken ..... van Beslist.nl en dat zal - gelukkig ben ik geen schaatsliefhebber in de zin 'kijker' - het komende winterseizoen van Lutjebroek tot Sotsji wel zo blijven.
Dan namelijk, begrijp je direct dat Beslist die tactiek hard nodig heeft, want krijgt geen organische positie meer zijnde teveel concurrent van Google Shopping.
Maar ....... door die extra reclame-investering trekken ze zoveel traffic naar zich toe, dat Google het zich niet kan veroorloven om ze nièt te vermelden op straffe van een Europese boete o.b.v. monopolistisch geneuzel.
En Beslist .nl heeft beslist concurrenten, die ook op die toer gaan.
Door iets te zoeken waar jij beter in bent dan een ander. Of door je te specialiseren in een niche waar ruimte is. ....... dan kun je doen wat vele eigenaren van Turkse supermarkten voor jou al deden.
En dat interesseert Google geen barst.
Alles wat ook Panda, Penguin of Gehakbal heette zit nu in de dagelijkse routine, inclusief hun maatstaven cq guidelines aan waar een niet - "thin affiliate" aan moet voldoen. Ze geven voorbeelden, dat wel .... maar ze garanderen en beschrijven niet hoe hun "signals" in het algoritme zijn.
Wat doen die keurige Turkse supermarkten, die leveren Turkse producten die hier niet of nauwelijks leverbaar zijn, zij importeren zelf of verbouwen zelf. Kan de doorsnee "kleine" affiliate dat ? Nee, is afhankelijk van de Nederlandse netwerken en adverteerders, en het grootste deel daarvan levert bij opbod hun datafeed al in bij Google.
Het volstaat in dat kader echt niet om op de aanbieding-URL een nofollow te plaatsen, da's alleen voor de rank-index die ook al niet ververst wordt, Google volgt ze gewoon en noteert waar ze uitkomen.
En aangezien zelfs een Zalando rekening houdt met de Nederlandse smaak, zul je begrijpen dat het weinig zinvol is om Afrikaanse hoofddoeken in de aanbieding te doen. Kan wel, maar het aantal verkopen zal niet hoog zijn.
Kan iemand schrijven dat ie in Oostenrijk een plek weet, waar de bergen andersom staan, heel fijn, maar om te verdienen heb je toch weer een "gewone" adverteerder nodig die zichzelf ook weer aan Google gaan aanbieden.
Specialiseren in een niche waar nog wel ruimte is, ja, zeker, genoeg mogelijkheden, totdat je naar je aanbod gaat kijken.
Eén troost :
PJ op een eerdere dag,
Hoeveel mensen dacht je beschikbaar te hebben om dagelijks de feeds die je binnenhaalt te controleren en bij geconstateerde problemen de foutafhandelingsmodules te perfectioneren? En hoeveel mensen heb je beschikbaar om ervoor te zorgen dat dat zo goed mogelijk aan je bezoekers wordt gepresenteerd?
voer op Google Shopping in "dames boeties" en je krijgt pantoffels, enkellaarzen, kuitlaarzen, naaldhaklaarzen, blokhaklaarzen en sneakers.
Want zie, je mag dan wel veel programmeurs hebben, maar je moet psychologen in dienst nemen om te begrijpen wat adverteerders in een datafeed kwakken. In dat opzicht zijn affiliates en Google verwant.
Begrijp me goed, dit is geen aanval op je argumenten, het is het aangeven dat het probleem voor startende affiliates ( en sommigen zijn dat levenslang of beginnen steeds opnieuw ) ietsjes complexer is geworden.
En wie er tot dusver nog niet mee geconfronteerd werd, het zal ongetwijfeld nog komen. Lees vooral ook de Amerikaanse ervaringen.
Kun je je toevlucht zoeken in whitelabel, maar startende affiliates hebben daar doorgaans geen toegang tot, en hoe lang zal het duren eer Google ook die in beheer heeft of nòg lager kan bieden ?
Zolang de Nederlandse en Europese overheid niet in de gaten heeft dat veelvraat Google de hele markt verziekt, moeten we eerst wachten tot wijzelf het niveau van Griekenland bereiken, en krijgen we steun.
Daarom kan het geen kwaad om hierover breed van gedachten te wisselen tenzij we met de kruimels genoegen nemen. 8)