Is er nog wel een boterham te verdienen met affiliate marketing ?

Raadj

Nieuw lid
29 aug 2012
8
0
0
#1
Ik ben al 2 jaar actief bezig met de affiliate marketing. Wat doe ik fout, dit jaar gaat het helemaal verkeerd.
Heeft iemand nog een tip voor mij.
 
12 jul 2012
287
0
0
#2
Raadj zei:
Ik ben al 2 jaar actief bezig met de affiliate marketing. Wat doe ik fout, dit jaar gaat het helemaal verkeerd.
Heeft iemand nog een tip voor mij.
Zonder info moeilijk te zeggen wat je fout doet.. Dus hier een loze kreet:
Durf te investeren en denk conversie gericht!
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#3
Raadj zei:
Wat doe ik fout
Je kunt net zo goed zeggen dat je al twee jaar aan het stukadoren bent en geen cent verdient. Hoe kunnen we op basis daarvan nou zeggen wat je fout doet? Misschien kun je wel beter tuinen winterklaar gaan maken.
 
W

Wim

Guest
#4
In je eerste post schrijf je:
De klant ziet de product op mijn webwinkel en als de klant dit product wil aanschaffen en kies voor kopen wordt de klant door verzonden naar de webwinkel(groothandel
Als je site zo gebouwd is dan is dat de reden.
Een eigen webwinkel maken met doorverwijzingen werkt niet.
 

dykwia

Nieuw lid
7 jun 2011
143
0
0
#5
Wim zei:
In je eerste post schrijf je:
De klant ziet de product op mijn webwinkel en als de klant dit product wil aanschaffen en kies voor kopen wordt de klant door verzonden naar de webwinkel(groothandel
Als je site zo gebouwd is dan is dat de reden.
Een eigen webwinkel maken met doorverwijzingen werkt niet.
En Google-nederlands ook niet ;-)
 

Raadj

Nieuw lid
29 aug 2012
8
0
0
#6
Ik heb producten van webwinkels zoals zalando en wehkamp in mijn webwinkel en ik promoot deze als mijn eigen producten. De klant kan de producten kopen door op een tekstbalk te drukken.
 
12 jul 2012
287
0
0
#7
Raadj zei:
Ik heb producten van webwinkels zoals zalando en wehkamp in mijn webwinkel en ik promoot deze als mijn eigen producten. De klant kan de producten kopen door op een tekstbalk te drukken.
Waar gaat het volgens jezelf fout?

Heb je wel verkeer maar converteert het niet? Of heb je juist een traffic probleem?
Heeft je site ooit gerendeerd en wat is er veranderd dat het nu niet meer werkt?
 
26 jan 2008
255
0
0
#8
Bedenk voor jezelf eens: waarom zouden mensen jouw website bezoeken en niet rechtstreeks naar zolando of wehkamp gaan? Wat heeft jouw site voor meerwaarde ten op zichte van die anderen?
 

Raadj

Nieuw lid
29 aug 2012
8
0
0
#9
Bedankt voor alle reacties. Ik denk niet dat het aan de bezoekers aantallen ligt, want er komen steeds bezoekers bij. Maar de verkopen blijven toch heel laag. Ik probeer om wat teksten bij te schrijven. Waarom zouden bezoekers bij mijn webwinkel kopen en niet bij de aanbieder zelf, dit is de ultieme vraag dat ik continu mezelf afvraag.
Jullie verkopen ook producten van aanbieders, hoe doen jullie dat, waarom kopen de klanten bij jullie en niet bij de aanbieder zelf.
Elk reactie wordt op prijs gesteld, dank u wel.
 
26 jan 2008
255
0
0
#10
Op één van mijn sites verkoop ik niks. Maar ik bespreek wel een product, vergelijk wat merken, prijzen en vertel met een simpel linkje waar het te koop is. En kassa ;) ;D
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#11
Raadj zei:
Ik heb producten van webwinkels zoals zalando en wehkamp in mijn webwinkel en ik promoot deze als mijn eigen producten.
Wat denk je dat jij beter doet dan Zalando en Wehkamp? Als je die als je eigen producten verkoopt (voelt de klant zich niet bekocht als blijkt dat dat niet klopt?) heb je dan een merk dat sterker is dan Zalando of Wehkamp? Is jouw marketingbudget zo groot dat je tegen hen op kunt? Heb jij zoveel meer informatie en reacties van klanten op je site dat je die grote bedrijven van het internet blaast?

Zomaar wat producten van een ander op je site zetten en ze ook nog als jouw producten presenteren (wanneer breng je je klanten op de hoogte of moeten ze daar maar achter komen als ze naar de betalingsmodule gaan?) is een garantie op falen.

Als je al zomaar producten van anderen op je site kwakt, dan moet je al een heel goede vergelijkingssite hebben. Eentje die beter in elkaar zit dan Kieskeurig en dergelijke. Kijk maar eens wat voor toeters en bellen die op hun site hebben om hun bestaansrecht te rechtvaardigen. Denk je echt dat je daar tegenop kunt?

Als je niet tegen Zalando, Wehkamp, Kieskeurig en dergelijke op kunt (en dus minimaal een kantoorpand vol personeel hebt), dan zul je toch echt iets anders moeten bedenken. Andermans producten zomaar op je site zetten slaat dan in ieder geval nergens op.

Je zult dan toch echt moeten kiezen voor een heel andere benadering. Dan begin je met de inhoud: waar heb jij zoveel over te vertellen dat je een goedlopende site rond dat onderwerp kunt bouwen? Daarbij kun je dan links plaatsen naar specifieke producten of een banner van de aanbieders van die producten.

Maar iets zegt me dat ook dat er niet echt in zit. Als jij een liefhebber van het een of ander bent en daar een site omheen kunt bouwen, dan stuur je je bezoeker namelijk niet naar Wehkamp of Zalando. Die zijn namelijk alles behalve hot (of zo je wilt: cool) en iedere liefhebber van wat voor soort producten dan ook haalt daar de neus voor op.
 

Raadj

Nieuw lid
29 aug 2012
8
0
0
#12
Ik heb een webwinkel gebouwd met producten van aanbieders. Mensen kunnen op de pagina een keuze maken wat voor product ze willen aanschaffen en daarna zien ze de naam van de aanbieder. Ik begrijp dat daar de fout in zit.
Wat ik heb gemerkt is dat mensen niet op banners klikken, daarom had ik voor dit werkwijze gekozen. Ik kan niet concurreren met Zalando, maar ik geef de klanten een extra service door de producten te selecteren van verschillende aanbieders op een pagina, zodat de mensen veel tijd kunnen besparen.
Ik begin mezelf af te vragen of het zinvol is om zulke grote webwinkels te promoten. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit probleem. Bedankt.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#13
Ik begin mezelf af te vragen of het zinvol is om zulke grote webwinkels te promoten.
Probeer eens het volgende en vertel ons het resultaat :

pak één van de produkten die op je website staat, de titel dus.

plaats die in de browser van je keuze, bijvoorbeeld - zomaar willekeurig - Google.

en maak een screenshot van de eerste pagina, eerste 10 resultaten inklusief top - ads, bottom ads en de advertenties aan de rechterkant.

En dat plaatje plaats je hier op het forum.
Met je eigen commentaar natuurlijk, met het aantal pagina's door Google gevonden, en jouw positie binnen dat aantal.

Misschien heeft één van de forumleden dan wel een commentaar daarbij te voegen, niet onwaarschijnlijk. ;D
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#14
Raadj zei:
Ik kan niet concurreren met Zalando, maar ik geef de klanten een extra service door de producten te selecteren van verschillende aanbieders op een pagina, zodat de mensen veel tijd kunnen besparen.
Dan is de vraag, zoals gezegd, niet of je met concurreren met Zalando maar of je kunt concurreren met de grote vergelijkingssites. Want die doen precies wat jij beschrijft, alleen (ongezien maar 100% zeker) veel en veel beter dan jij. Voordat jij de techniek hebt ontwikkeld om je bezoekers hetzelfde vergelijkingsgemak te bieden en net zoveel tijd te besparen ben je minstens tientallen arbeidsjaren verder. Hoeveel mensen dacht je beschikbaar te hebben om dagelijks de feeds die je binnenhaalt te controleren en bij geconstateerde problemen de foutafhandelingsmodules te perfectioneren? En hoeveel mensen heb je beschikbaar om ervoor te zorgen dat dat zo goed mogelijk aan je bezoekers wordt gepresenteerd? En hoe dacht je dezelfde hoeveelheid gebruikerservaringen binnen te harken, om nog maar eens een enorme toegevoegde waarde te noemen?

Ik begin mezelf af te vragen of het zinvol is om zulke grote webwinkels te promoten.
Je moet je iets heel anders afvragen: is het wel zinvol om met je site hetzelfde te proberen als de grote jongens doen?
 
12 jul 2012
287
0
0
#15
PJ zei:
Raadj zei:
Ik kan niet concurreren met Zalando, maar ik geef de klanten een extra service door de producten te selecteren van verschillende aanbieders op een pagina, zodat de mensen veel tijd kunnen besparen.
Dan is de vraag, zoals gezegd, niet of je met concurreren met Zalando maar of je kunt concurreren met de grote vergelijkingssites. Want die doen precies wat jij beschrijft, alleen (ongezien maar 100% zeker) veel en veel beter dan jij. Voordat jij de techniek hebt ontwikkeld om je bezoekers hetzelfde vergelijkingsgemak te bieden en net zoveel tijd te besparen ben je minstens tientallen arbeidsjaren verder. Hoeveel mensen dacht je beschikbaar te hebben om dagelijks de feeds die je binnenhaalt te controleren en bij geconstateerde problemen de foutafhandelingsmodules te perfectioneren? En hoeveel mensen heb je beschikbaar om ervoor te zorgen dat dat zo goed mogelijk aan je bezoekers wordt gepresenteerd? En hoe dacht je dezelfde hoeveelheid gebruikerservaringen binnen te harken, om nog maar eens een enorme toegevoegde waarde te noemen?

Ik begin mezelf af te vragen of het zinvol is om zulke grote webwinkels te promoten.
Je moet je iets heel anders afvragen: is het wel zinvol om met je site hetzelfde te proberen als de grote jongens doen?
Hallo zeg, je gaat er wel heel hard op door PJ, als je zo redeneert kun je nooit ergens mee beginnen. Die bedrijven die gigantische vergelijkers bouwen en met al die fouten en extra's bezig zijn hebben waarschijnlijk ook een heel ander omzet doel dan TS. Daarnaast mikt bijv. Beslist op 25000+ producten.
Als je de omvang van je vergelijker aanpast aan de capaciteit die je hebt kun je best leuk mee draaien. Natuurlijk moet je niet een te grote broek aantrekken en denken dat je in je eentje de tweede beslist kan bouwen.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#16
PeterH : als je zo redeneert kun je nooit ergens mee beginnen
Raadj : Ik heb producten van webwinkels zoals zalando en wehkamp in mijn webwinkel en ik promoot deze als mijn eigen producten. De klant kan de producten kopen door op een tekstbalk te drukken.
Let op, het is dus Raadj die aangeeft welke adverteerders en welke methodiek = produkt kopen en tekstbalk

Neem nu deze zoekstring : Timberland sandaal jongens in de zoekpagina waarbij gratis en voor niets rechtsboven Googleshopping staat afgezien van de betaalde advertenties.

komen 48 resultaten uit Google Shopping.

En wie levert z'n datafeed in bij Google :

1 Nelson
2 Shoemixx
3 O'moda
4 Schuurman
5 bySmits
6 Aspeqt Shoestore
7 Zalando
8 Nolten
9 Sneakershop

we korten de zoekstring wat in naar "sandaal jongens" en krijgen dan 1210 produkten in Google Shopping.

er komen ook nog wat adverteerders bij, namelijk :

10 Baby-slofje
11 Coccinelle Fashion
12 Emmen Mode
13 Little Cool
14 Obelink
15 Spartoo
16 Wehkamp

we korten de zoekstring nog wat meer in naar "sandaal" en krijgen dan in 0.42 seconden ca 56.500 resultaten in Google Shopping:

en nòg meer adverteerders erbij :

17 A.S. Adventure
18 Bever
19 Kampeermeester
20 Karen Millen
21 Leerentveld Vrijetijd
22 Meijer-mode
23 Orangebag
24 Shoehoo
25 StylePit

bij andere termen waarschijnlijk andere adverteerders.

Nu heb je waarschijnlijk een website display van 4 kolommen en x rijen ....... heeft Google ook
Bij Google kun je omhoog en omlaag sorteren, en anderszins, bij jou ook ?
Bij Google kun je sorteren binnen een prijsrange, alleen nieuwe artikelen ( is een hele sterke, kun je ook oude schoenen kopen ? )
Bij Google kun je ook op locatie sorteren, bijv op woonplaats HPcomputer (??)

Staat ook nog een toelichting bij :
citaat "Waarom deze producten ? Omdat ze overeen komen met uw zoekopdracht. Google ontvangt een vergoeding van deze verkopers. Betaling is één van meerdere factoren die worden gebruikt om deze resultaten te rangschikken".
Zet jij er ook bij, dat je geld vangt van de meest biedende ?

Kortom, met de standaard webshop, heb jij als affiliate hierin nog enige kans van slagen ?

Zo ja, heb je nog een goeie kans bij bovengenoemde adverteerders om toch geen commissie te ontvangen, obv ontdubbeling of ze hebben betaald aan Google en ze betalen niet tweemaal, en omdat Google niets terugbetaalt, krijgt de gewone affiliate niets. Tenzij ze een grote omzet maken. En steun van netwerken kun je vergeten.

Vertel het maar, wie heeft het meest lucratieve advies voor Raadj. ;D
 
26 jan 2008
255
0
0
#17
Wellicht is het verstandig voor TS om in een niche te gaan zitten. www.dameslaarzen.nl (ik noem maar een voorbeeld). Wordt daar een expert in, bespreek uitgebreid, vergelijk, maak een blog, facebook erom heen. Maak top 10 lijstjes van meest gekochte kleuren dames laarzen, soorten dames laarzen. enz enz enz. Dan kan je beter worden dan een zalando, wehkamp e.d en zul je meer bezoekers en uiteindelijk sales gaan krijgen. Maar focus je eerst op bezoekers die echt geinteresseerd zijn, hoe hou je die vast, en zorg dat ze weer terugkomen. Want jij bent de beste! Dan zullen langzaamaan de sales vanzelf gaan volgen. Maar dat heeft tijd nodig, veel tijd...
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#18
PeterH zei:
als je zo redeneert kun je nooit ergens mee beginnen.
Natuurlijk kan dat wel. Door iets te zoeken waar jij beter in bent dan een ander. Of door je te specialiseren in een niche waar ruimte is. Het zou bijvoorbeeld gekkenwerk zijn om nu een supermarktketen te beginnen als je daarvoor de middelen niet hebt en geen prijzenoorlog met de concurrentie aankunt. In een niche ligt de drempel een stuk lager. Zo worden er op het moment maar liefst twee ketens biologische supermarkten uit de grond gestampt. En als je je doelen nog wat bescheidener stelt, dan kun je doen wat vele eigenaren van Turkse supermarkten voor jou al deden.

Als je de omvang van je vergelijker aanpast aan de capaciteit die je hebt kun je best leuk mee draaien.
Maar dan zul je voor dat deel van de markt meer moeten bieden dan de grote vergelijkers. Dat kan van alles zijn: betere zoek- en vergelijkingsmogelijkheden omdat je de markt beter kent en weet dat klanten anders zoeken dan de grote vergelijkers denken, betere en meer op de niche toegespitste informatie, een sfeertje dat naadloos aansluit bij een bepaalde doelgroep, verzin het maar.

Het enige waarmee je niet op een zinvolle manier kunt beginnen is het willekeurig op een hoop gooien van producten van diverse aanbieders en dan zeggen dat de klant toch maar mooi tijd wint omdat jij die verschillende aanbieders doorzoekt. Om vanuit zoiets vaags en algemeens iets op te bouwen ben je tien jaar te laat.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#19
Maar dan zul je voor dat deel van de markt meer moeten bieden dan de grote vergelijkers. Dat kan van alles zijn: betere zoek- en vergelijkingsmogelijkheden omdat je de markt beter kent en weet dat klanten anders zoeken dan de grote vergelijkers denken, betere en meer op de niche toegespitste informatie, een sfeertje dat naadloos aansluit bij een bepaalde doelgroep, verzin het maar.
Op een zomerse dag wil ik dat ook nog wel eens denken, maar ook dat is verleden tijd in veel gevallen. Want na die zomerse dag komt een zomerse avond met televisie en sport, en wordt je via dat kanaal onbedaarlijk aangevallen door reclames van Beslist.nl, door schaatspakken ..... van Beslist.nl en dat zal - gelukkig ben ik geen schaatsliefhebber in de zin 'kijker' - het komende winterseizoen van Lutjebroek tot Sotsji wel zo blijven.

Dan namelijk, begrijp je direct dat Beslist die tactiek hard nodig heeft, want krijgt geen organische positie meer zijnde teveel concurrent van Google Shopping.
Maar ....... door die extra reclame-investering trekken ze zoveel traffic naar zich toe, dat Google het zich niet kan veroorloven om ze nièt te vermelden op straffe van een Europese boete o.b.v. monopolistisch geneuzel.
En Beslist .nl heeft beslist concurrenten, die ook op die toer gaan.

Door iets te zoeken waar jij beter in bent dan een ander. Of door je te specialiseren in een niche waar ruimte is. ....... dan kun je doen wat vele eigenaren van Turkse supermarkten voor jou al deden.
En dat interesseert Google geen barst.
Alles wat ook Panda, Penguin of Gehakbal heette zit nu in de dagelijkse routine, inclusief hun maatstaven cq guidelines aan waar een niet - "thin affiliate" aan moet voldoen. Ze geven voorbeelden, dat wel .... maar ze garanderen en beschrijven niet hoe hun "signals" in het algoritme zijn.

Wat doen die keurige Turkse supermarkten, die leveren Turkse producten die hier niet of nauwelijks leverbaar zijn, zij importeren zelf of verbouwen zelf. Kan de doorsnee "kleine" affiliate dat ? Nee, is afhankelijk van de Nederlandse netwerken en adverteerders, en het grootste deel daarvan levert bij opbod hun datafeed al in bij Google.
Het volstaat in dat kader echt niet om op de aanbieding-URL een nofollow te plaatsen, da's alleen voor de rank-index die ook al niet ververst wordt, Google volgt ze gewoon en noteert waar ze uitkomen.

En aangezien zelfs een Zalando rekening houdt met de Nederlandse smaak, zul je begrijpen dat het weinig zinvol is om Afrikaanse hoofddoeken in de aanbieding te doen. Kan wel, maar het aantal verkopen zal niet hoog zijn.
Kan iemand schrijven dat ie in Oostenrijk een plek weet, waar de bergen andersom staan, heel fijn, maar om te verdienen heb je toch weer een "gewone" adverteerder nodig die zichzelf ook weer aan Google gaan aanbieden.

Specialiseren in een niche waar nog wel ruimte is, ja, zeker, genoeg mogelijkheden, totdat je naar je aanbod gaat kijken.

Eén troost :
PJ op een eerdere dag,
Hoeveel mensen dacht je beschikbaar te hebben om dagelijks de feeds die je binnenhaalt te controleren en bij geconstateerde problemen de foutafhandelingsmodules te perfectioneren? En hoeveel mensen heb je beschikbaar om ervoor te zorgen dat dat zo goed mogelijk aan je bezoekers wordt gepresenteerd?
voer op Google Shopping in "dames boeties" en je krijgt pantoffels, enkellaarzen, kuitlaarzen, naaldhaklaarzen, blokhaklaarzen en sneakers.
Want zie, je mag dan wel veel programmeurs hebben, maar je moet psychologen in dienst nemen om te begrijpen wat adverteerders in een datafeed kwakken. In dat opzicht zijn affiliates en Google verwant.

Begrijp me goed, dit is geen aanval op je argumenten, het is het aangeven dat het probleem voor startende affiliates ( en sommigen zijn dat levenslang of beginnen steeds opnieuw ) ietsjes complexer is geworden.

En wie er tot dusver nog niet mee geconfronteerd werd, het zal ongetwijfeld nog komen. Lees vooral ook de Amerikaanse ervaringen.

Kun je je toevlucht zoeken in whitelabel, maar startende affiliates hebben daar doorgaans geen toegang tot, en hoe lang zal het duren eer Google ook die in beheer heeft of nòg lager kan bieden ?

Zolang de Nederlandse en Europese overheid niet in de gaten heeft dat veelvraat Google de hele markt verziekt, moeten we eerst wachten tot wijzelf het niveau van Griekenland bereiken, en krijgen we steun.

Daarom kan het geen kwaad om hierover breed van gedachten te wisselen tenzij we met de kruimels genoegen nemen. 8)
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#20
ouwesmurf zei:
Specialiseren in een niche waar nog wel ruimte is, ja, zeker, genoeg mogelijkheden, totdat je naar je aanbod gaat kijken.
Jij kijkt naar het aanbod van producten, ik heb het over wat je daar aan toe kunt voegen. Die producten moeten dus niet het excuus zijn om naar je site te komen, want dan zit je al snel in de hoek van de thin affiliate of van de affiliate die er door de grote jongens en anders wel door Google zelf uit wordt geconcurreerd.

Als jij je niche gevonden hebt, zeg meer dan dode heavy metal, dan levert het aanbieden van een deelverzameling van de cd's van bol.com natuurlijk geen site op waar iemand ook maar iets aan heeft. Maar als jij interviews plaatst met dead heads, recensies van experts en dergelijke dan kun je een populaire hang out voor die niche worden. Maar dan moet je de niche wel goed kennen, want van de vormgeving tot de toon moet alles kloppen. En uiteraard moet je ervoor zorgen dat jij de nieuwtjes eerder hebt dan een ander, want dat levert extra exposure op die je geen cent kost.

Verder hangt het er vanaf hoe slim en creatief jij bent. Weet je af en toe een hype te creëren of pagina's te bedenken waar mensen graag naar terugkomen? Misschien een top 10 van nummers waarin als je ze achteruit afspeelt de meest hilarische demonische teksten verstopt zitten? Of juist het tegendeel: oproepen om je tot de heer te bekeren?

Als je zo'n site maakt zal het Google echt worst zijn dat er ook wat banners of affiliatelinkjes op staan. Zolang je uitgangspunt maar niet is dat je een affiliatesite wilt maken, want dan begin je precies verkeerd om. Je moet een site maken waar je bezoekers wat aan hebben en affiliate-marketing is dan een verdienmodel wat je er aan kunt hangen. Denk je in die richting dan stikt het werkelijk van de niches waarin alle ruimte is. Is je uitgangspunt "wat kan ik doen met de product feeds van netwerk x" dan ben je inderdaad gauw uitgepraat.