Een serieuze vraag verdient altijd een serieus antwoord, het was me in eerste instantie niet geheel duidelijk op welke vragen je doelde. Ik heb je postings na gelezen denk dat je de onderstaande zaken bedoeld. Daarop mijn serieuze antwoorden:
## Verder krijg ik een beetje de kriebels van opmerkingen als "we meten 2,5% meer" Dat is dus 2,5% meer dan voorheen,
Antwoord: JA
## of meet je nu meer dan je zou horen te meten?
Antwoord: NEE. In de regel is het tracken van een transactie een technische kunstje, er zijn echter tal van aspecten die het bemoeilijken dit technische kunstje uit te voeren. Denk aan het verwijderen van cookies door privacy software, issue om überhaupten cookie te kunnen zetten door eigenschappen van de brouweser of operating systeem of de hardware (bv op een smartfone) technische hindernissen die adverteerders (onbewust) opwerpen. Bv de tracking code geheel onderaan de bedankpagina plaatsen. Of een ontdubbelscript dat niet geheel vlekkeloos werkt.
Daarnaast hebben mensen thuis steeds meer verschillende PC, daarop kun je sowieso niet met cookies meten. Al met al een hele hoop aspecten die die nog even los, van de ?thuis-kunnen-zoeken-en-op-je-werk-kunnen-boeken?- transacties, als gevolg hebben dat je technische altijd achter de feiten aan loopt. Je moet zorgen dat je technische middelen, lees je tracking technologie, (gehanteerde technieken, processen en snelheid) zo optimaal mogelijk zijn.
Vroeger reed een auto gemiddeld 1 op 10, nu 1 op 16, lekte de auto vroeger benzine, deden ze iets fout? Kan het nu niet nog beter?
## Of wordt er eigenlijk minder minder gemeten?
Antwoord: JA
En wat meten we nu van het totaal,
Antwoord: Wat bedoel je met totaal? Een transactie komt niet altijd door EEN klik tot stand, maar daar gaat soms een lang proces aan vooraf, gemiddelde reisboeking 16 kliks, als een van die 16 kliks van een affiliate is moet hij dan ALTIJD de vergoeding ontvangen? In elk geval is dat niet een vraag die ik kan beantwoorden. Waar wij Wel naar kijken is hoeveel wij technische kunnen toewijzen, en daarin hebben we in de laatste twee jaar aardige vorderingen gemaakt. Door technisch te kijken wat je zou kunnen verbeteren en dit te doen. Gelijk aan de ontwikkeling van een automotor, kan hij zuiniger zonder krachtsverlies? Soms ontdek je dan een turbo en soms een variabele nokkenas. Soms scheelt het 10% en soms 0,02%.
## en hoe weet je dat? En hoe kun je hier achter komen tijdens een meeting?
Antwoord: testen. (Ik veronderstel dat je bedoeld hoe we kunnen weten of we meer meten) Laat ik het meest simpele voorbeeld geven van wat wij doen.
a) Indien je op een link van ons klikt proberen we een cookie te zetten als dat niet lukt, slaan we dit op samen met de info van de klik en zoeken uit of er een bepaalde technische reden is te achterhalen waarom dat niet lukt. Indien mogelijk lossen we dit probleem dan ook op.
Stel: deze issue zou betrekking hebben op een smartfone met een android besturingssysteem en we hebben het probleem opgelost en kunnen nu wel een cookie zetten.
b) Bij het registreren van een transactie, kijken we op welke wijze we de transactie kunnen matchen. Hierbij is er een bepaalde vaste volgorde. Eerst kijken we naar de sessie, dan naar de cookie en dan naar de fingerprint, etc.)(alles na de sessie is dus een fall-back methodes). Aan de ?hoogste? in de volgorde wordt de transactie toegewezen. Ook kunnen we zien of hij ook nog op een ?lagere?manier gemeten zou zijn.
Na een bepaalde periode gaan we nu kijken, hoeveel transacties we in ons systeem die gemaakt zijn met een smartfone met een android besturingssysteem (dat houden we bij) . Hiervan gaan we bepalen welke orders er op basis van een cookie meting zijn gemaakt en welke NIET door een fallback-methode zouden zijn gemeten. Dit aantal meten we nu dus wel, enkel en alleen op basis van de cookie meting. Dit is dus hetgeen we dan extra meten.
## Tot slot nog één vraagje, komen er op korte termijn nog extra features en zo ja, welke?
Antwoord: Ja
We hebben nog ruim 90 nieuwe features liggen, sommige heel uitzonderlijk, sommige zaken die gewoon handig zijn en sommige zaken die de concurrentie al heeft en wij nog niet.
Daarnaast is dit systeem dus niet het einde van iets maar juist het begin van een versnelde ontwikkeling.
Wat we precies gaan doen in welk volgorde staat op het moment nog niet vast, anders dan dat we de internationale uitrol moeten faciliteren (multi-talen), dat we in Q3 zullen starten met conversie attributie en uiteraard ons stokpaardje een aantal tracking methodes die we zullen toevoegen.
Een groot deel van de planning zal beïnvloed worden door wat affiliates en adverteerders belangrijk vinden. Daisycon zit niet in de business om op haar lauweren te rusten, we zijn een technologie bedrijf. We vinden het leuk om nieuwe dingen te maken, beter dan voordien.