Vraag aan alle netwerken inzake aktieve reklamemiddelen

25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#1
Afhankelijk van de website-constructie gebruik ik meerdere manieren om te checken of een link nog werkzaam is.
Dus ook de link van reklame-middelen.

Soms raak je in slaap gesust, immers het resultaat van de URL checker is prima en dan ineens schrik je wakker :

en dan gebruik ik in dit geval even een voorbeeld van Zanox-M4n, maar het kan elk netwerk betreffen die zich in de laatste regel herkent ( indien nee, graag info hoe jullie dat dan oplossen ! )

http://ad.zanox.com/ppc/html/ppc_error_1.html
Content-Type: text/html
Last-Modified: Mon, 05 May 2008 14:02:19 GMT
Accept-Ranges: bytes
Etag:............................
Server: ........................
X-Powered-By: ............
P3P: policyref=.....................................................................
jobs-at-zanox: ....................................................................
Date: Fri, 24 May 2013 14:19:32 GMT
Content-Length: 846
Vary: Accept-Encoding
Content-Encoding: gzip
Connection: Keep-Alive

200 OK
Gaat dus niet om een banner die er niet meer uit ziet, de link naar ..... werkt niet meer ,
maar de boodschap effectief is : 200 OK.

In termen van een url checker : pagina retourneert 200 code en dat staat voor 100% prima.
Helemaal niet, want dat blijkt dan uit een rood gekleurde tekstpagina.

Is het mogelijk om bij dit soort boodschappen die duidelijk maken dat "iets er nièt meer is" in plaats van een 200 header, een 404 of wellicht beter een "410 Gone" mee te geven ?

In dat geval signaleert de URL checker dat het dus NIET meer goed is.
Er zijn ook oplossingen die van netwerken die dan doorwijzen naar een opvangpagina en wordt er ook een 200 OK of een 302/301 meegegeven. Ook niet ideaal hoewel voor klant en publisher een kans op ....


Hoor graag wat reakties, ook van andere publishers ivm tips voor een oplossing.

Er wisselen momenteel dermate veel adverteerders van netwerk, dat het best zinvol is om hier iets mee te doen.
 

sun

Nieuw lid
13 jan 2012
83
0
0
#2
Twee keer per jaar check ik elke link handmatig of tussendoor extra als ik denk waarom krijgt die en die zo weinig kliks.
 

rmfloris

Nieuw lid
18 feb 2009
134
0
0
www.fotovergelijk.nl
#3
Hier precies hetzelfde probleem. Nog veel mooie is dat M4N/Zanox zelf een soortgelijke service aanbiedt waarbij je de melding krijgt dat alle links correct werken, maar zodra je het zelf handmatig controleert de link uitkomt op een 'deze aanbieder bestaat niet meer' pagina. Niet de beste manier van foutmelding genereren.
 

sun

Nieuw lid
13 jan 2012
83
0
0
#5
oww er staat geeneens sorry er staat helaas, niet te filmen alsof ik niks beters heb te doen :eek:
 

zanox benelux

zanox | Straight to performance
5 dec 2005
1.733
0
0
www.zanox.com
#6
Beste publisher,

Inactieve links op je publisherwebsites zijn inderdaad onwenselijk. Graag delen wij een tweetal tips die jou kunnen helpen om dergelijke links te kunnen traceren voor het zanox-netwerk. Tevens kun je controleren of een programma nog actief is.

[list type=decimal]
[*]De eerste manier vind je in de zanox marketplace. Check bij ?links en hulpmiddelen? de tool ?tracking-links controleren?:

proxy.php?image=http%3A%2F%2Fad.zanox.com%2Fppv%2Fimages%2Fprograms%2F5574%2F20130620%2Ftracking_links_controleren_marketplace.png&hash=903c106555f37a040d9381a786223685


Als je hier een link invoert, krijg je alle informatie over de betreffende link:

proxy.php?image=http%3A%2F%2Fad.zanox.com%2Fppv%2Fimages%2Fprograms%2F5574%2F20130620%2Ftracking_links_controleren_marketplace2.png&hash=5383ff8a36710a1aa78dea39ebc7c5cc


Dit is ook een goede manier om te controleren of je geaccepteerd bent voor het programma, of het programma nog actief is en wat de status van het advertentiemiddel zelf is.

@rmfloris: deze tool zou moeten werken wanneer de check gedaan is voor alle rood omkaderde statusoutputs.[/list]
[br]
  • De tweede manier is een check van de landingspagina van het advertentiemiddel. Ieder advertentiemiddel dat niet meer in gebruik is, landt op één van de onderstaande pagina?s:
    • http://ad.zanox.com/ppc/html/ppc_error_0.html
    • http://ad.zanox.com/ppc/html/ppc_error_1.html

    We zijn momenteel aan het onderzoeken of deze pagina?s een 404 header kunnen worden. Dit is lastiger dan we hadden gehoopt, vanwege de gevolgen van een mogelijke aanpassing. Dit is bijvoorbeeld het geval voor publishers die al checks doen op landingspaginaniveau.

Met vriendelijke groet,

zanox-M4N
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#7
Dank voor de tips,
toch een paar vragen :

1. rood is over het algemeen de kleur van "gevaar" , geeft een klant iets "onveiligs" wat terugwerkt op de publisher-website
"The partner is not permitted for this web site." hoezo , de link kan gewoon iets gewijzigd zijn
En voor Nederlandse toepassing zou de geëigende taal toch wel fraaier zijn.

2. inderdaad, beide pagina's in je voorbeeld geven een 200 OK

3. hebben jullie enig idee, hoeveel links er bij een doorsnee publisher aktief staan ?
3a verdeeld over hoeveel netwerken
3b dan moet je voor handmatig testen, heel veel tijd uittrekken en dan wel in principe ELKE DAG, immers het reklamemiddel kan zo maar vertrokken zijn.
Dan is automatiseren "een uitkomst"

En omdat beide pagina's voortdurend een 200 OK geven, en er massa's publishers min of meer naar verwijzen, zijn ze gesierd met een PageRank 1.
Of jullie daar nog iets aan overhouden ;D

Maar nogmaals voor het goede begrip, dit vraagstuk geldt voor alle partijen die links ter beschikking stellen.

Is in het verleden ook al aan de orde geweest, en zijn er initiatieven geweest om per website een nood-pagina in te stellen ( Tradetracker bijvoorbeeld ) terwijl Daisycon een winkelpagina hanteert, evenals M4N die destijds ook een shoppagina hanteerde.
De laatste heeft toen toegezegd, dat gepoogd zou worden om de klant terug te zenden naar herkomst, in de praktijk ook niet altijd mogelijk.

Maar als het dan niet mogelijk is, graag een wat meer eigentijdse tekst, die alle partijen recht en deugd doet en in mijn voorkeur een 410 gone geeft, wat de waarheid is.
 
6 sep 2010
146
0
0
www.daisycon.com
#8
Goedemorgen allen,

Graag geven wij ook een reactie omtrent dit onderwerp. Bij Daisycon hebben we een aantal processen ingericht om zoveel mogelijk te voorkomen dat er 'dode' links zijn.

- Er draait er een script dat controleert of de links van onze adverteerders nog correct zijn. Hierdoor krijgen we een melding als een adverteerder bijvoorbeeld zijn website heeft aangepast of een actie van zijn site heeft gehaald. Wij zorgen er dan voor dat de link naar een andere relevante actie wordt doorgestuurd. Dit gebeurt met grote regelmaat, en op deze manier zorgen we ervoor dat een groot deel van de issues wordt opgelost zonder dat de publisher iets hoeft te doen.

- Daarnaast biedt Daisycon iedere publisher een persoonlijk overzicht met links die mogelijk niet meer goed zijn. Onze linkrapportage tool. Te vinden in je publisher account onder hulpmiddelen. Een uitgebreide uitleg over deze rapportagetool is hier te vinden: http://www.daisycon.com/nl/blog/dode_links_niet_met_de_link_rapportage_tool/

- Als een programma stopt, maar de link is nog niet omgezet, dan wordt de bezoeker van nog uitstaande links doorgestuurd naar ons portal manymorestores.com. Hier proberen we de bezoeker op een zo relevant mogelijke categorie te laten landen (bijv. Fashion gerelateerde adverteerders), zodat deze de kans heeft alsnog te converteren. Achteraf wordt de vergoeding doormiddel van een achterliggend script aan de publisher toegewezen. De praktijk wijst wel uit dat bezoekers vaak afhaken (dus dit verkeer converteert niet goed) omdat bezoekers toch op een website uitkomen die ze niet verwachten.

Met vriendelijke groet,
Daisycon Support
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#9
- Als een programma stopt, maar de link is nog niet omgezet, dan wordt de bezoeker van nog uitstaande links doorgestuurd naar ons portal manymorestores.com. Hier proberen we de bezoeker op een zo relevant mogelijke categorie te laten landen (bijv. Fashion gerelateerde adverteerders), zodat deze de kans heeft alsnog te converteren. Achteraf wordt de vergoeding doormiddel van een achterliggend script aan de publisher toegewezen. De praktijk wijst wel uit dat bezoekers vaak afhaken (dus dit verkeer converteert niet goed) omdat bezoekers toch op een website uitkomen die ze niet verwachten.
Dank, Daisycon support, voor de reaktie.

De doorverwijzing naar manystores is al enkele jaren aktief al heette het voordien anders, maar je blijft zitten met het probleem dat wanneer er in jullie overzicht links komen te staan, de publisher soms totaal geen idee heeft waar ie het moet zoeken. Ik bedoel, waar staat die link effektief. En soms is een link afkomstig uit de zoekmachine en raak je volkomen het spoor bijster.

Maar, zouden jullie, gelijktijdig met het doorverwijzen naar manymorestores, een 410 code doorgeven, kunnen beide doelen in stand blijven, wij krijgen een 'gone' en weten over welke link het concreet gaat, en jullie bieden een pagina die in ieder geval tegemoet komt aan het shop-idee.
Temeer daar het checken van links - geautomatiseerd - frekwenter gaat. :)
 

rmfloris

Nieuw lid
18 feb 2009
134
0
0
www.fotovergelijk.nl
#10
zanox benelux zei:
@rmfloris: deze tool zou moeten werken wanneer de check gedaan is voor alle rood omkaderde statusoutputs.
Dit zou heel goed werken als ik een beperkt aantal links zou hebben. Zoals Ouwesmurf al aangeeft staan er meerdere links, van meerdere netwerken en meerdere programma's op mijn website. Deze zou ik allemaal handmatig moeten nalopen. Is niet echt een optie.

Ook als je kijkt hoe het SEO team van M4N/Zanox de links controleer (welke dit als service aanbied) is ook niet handmatig, maar via een script. Zelf zij kunnen de verkeerde link van M4N/Zanox er niet uit filteren. De voor gesteld optie is leuk, maar helaas niet echt werkbaar. Veel beter is de juiste afhandeling van de foutieve links via een 404 of zoals Daisycon het doet, via een pagina met een overzicht van de verkeerde links.

@Daisycon, een verbetering zou nog zijn dat je een melding per email krijgt als een link verkeerd staat, dan kan de beheerde gelijk schakelen op de link.