Wat maakt een adverteerder interessant voor jullie als affiliate?

JasperK

Nieuw lid
6 feb 2014
6
0
0
#1
Beste Allemaal,

Binnenkort gaan wij met onze webshop ook starten met affiliate marketing. Een prima manier natuurlijk om meer verkeer en conversies binnen te harken. Om dit gewoon meteen goed te doen vraag ik me af wat jullie overwegingen zijn om een bepaalde campagne in te gaan zetten?

Om even een voorschot te nemen:
- De markt waarin jij en de adverteerder zich bevinden
- De vergoeding uiteraard
- ?
 

oeroek

Nieuw lid
21 jun 2008
166
0
16
www.saunagespot.nl
#2
Goede landingspagina/salesfunnel
Snelle keuring en betaling
Actieve affiliate manager
Consistentie in beleid
Een volledige, correcte en up to date feed
Transparantie rondom keuring, meetmethoden, ontdubbelen, etc
 

JasperK

Nieuw lid
6 feb 2014
6
0
0
#3
oeroek zei:
Goede landingspagina/salesfunnel
Snelle keuring en betaling
Actieve affiliate manager
Consistentie in beleid
Een volledige, correcte en up to date feed
Transparantie rondom keuring, meetmethoden, ontdubbelen, etc
De datafeed bedoel je een productfeed mee?

Wij gaan gebruiken een Magento-omgeving (niet veel aan gewijzigd), zou dat voor jou werken qua feed en funnel?
 
2 mrt 2009
183
0
16
#4
Hi Jasper!

Goed om te horen dat je kijkt naar wat de publishers belangrijk vinden.

Zelf werk ik vrijwel alleen met feeds indien deze niet aanwezig zijn of slecht in elkaar zitten kost het vaak veel moeite en tijd voor een adverteerder om dit goed te zetten. Ik raad je dan ook aan om direct met een grotere publisher uit je niche te kijken of je de feed goed op orde heb voordat je online gaat met je campagne.

Natuurlijk heeft elke publisher zijn eigen wensen, maar over het algemeen kan je zeggen hoe specifieker je alles in de feed mee geeft hoe beter. Noem bv niet alles "jurkje" maar kies voor "cocktailjurk"
 

JasperK

Nieuw lid
6 feb 2014
6
0
0
#5
SjoerdC zei:
Hi Jasper!

Goed om te horen dat je kijkt naar wat de publishers belangrijk vinden.

Zelf werk ik vrijwel alleen met feeds indien deze niet aanwezig zijn of slecht in elkaar zitten kost het vaak veel moeite en tijd voor een adverteerder om dit goed te zetten. Ik raad je dan ook aan om direct met een grotere publisher uit je niche te kijken of je de feed goed op orde heb voordat je online gaat met je campagne.

Natuurlijk heeft elke publisher zijn eigen wensen, maar over het algemeen kan je zeggen hoe specifieker je alles in de feed mee geeft hoe beter. Noem bv niet alles "jurkje" maar kies voor "cocktailjurk"
Duidelijk!
Zodra de papierwinkel geregeld is zal ik ook wat opener zijn, en zal ik ook gewoon hier jullie mening vragen. :)
 

sun

Nieuw lid
13 jan 2012
83
0
0
#8
Tja voor mij natuurlijk hoe langer hoe beter ;), sommige schoeven na verloop van tijd de cookietijd omlaag, dan gaat mijn omzet wel direct omlaag, echt grappig vind ik dat niet en als ik dan een andere kan vinden met langere looptijd en vergelijkbaar product switch ik wel.
 
2 mrt 2009
183
0
16
#9
Voor de publisher is hoe langer hoe beter natuurlijk, maar ik denk dat je moet kijken naar het type product dat je verkoopt. Hoe hoog is de aankoop drempel, Hoe lang doen mensen er gemiddeld over om over te gaan op een aankoop? ( Te zien in Google Analytics )

Zoals Sun zegt; terug draaien word meestal niet gewaardeerd ;-)
 

JasperK

Nieuw lid
6 feb 2014
6
0
0
#10
SjoerdC zei:
Voor de publisher is hoe langer hoe beter natuurlijk, maar ik denk dat je moet kijken naar het type product dat je verkoopt. Hoe hoog is de aankoop drempel, Hoe lang doen mensen er gemiddeld over om over te gaan op een aankoop? ( Te zien in Google Analytics )

Zoals Sun zegt; terug draaien word meestal niet gewaardeerd ;-)
Veel van onze leads komen (vrij) direct uit onze offline leadkanalen en dan zie je dat bijna 95% van conversies dezelfde dag nog worden gedaan ;)
Het is voor ons vooral van belang dat wij nieuwe consumenten gaan trekken die nog niet bekend zijn met onze producten. Ik hoop dus eigenlijk dat we die 95% vol kunnen houden, maar ik ben verduveld tevreden als we ze binnen een maand kunnen overtuigen om toch echt in te gaan op onze acties ;)
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#11
Het enige wat me werkelijk boeit is wat de opbrengst per geleverde bezoeker is. Hoe lang jouw cookies blijven staan, of je het ondervangt als bezoekers cookies aan het eind van de sessie deleten, dat je ontdubbels tegen wat voor flauwekul dan ook. Het zal me echt een rotzorg zijn op welke manier jij je zaakjes voor elkaar hebt. Het enige wat mij interesseert is wat er onder de streep voor mij overblijft per geleverde bezoeker. Hoe jij dat weet te optimaliseren is toch echt jouw probleem, ik heb genoeg aan de mijne.
 

JasperK

Nieuw lid
6 feb 2014
6
0
0
#12
PJ zei:
Het enige wat me werkelijk boeit is wat de opbrengst per geleverde bezoeker is. Hoe lang jouw cookies blijven staan, of je het ondervangt als bezoekers cookies aan het eind van de sessie deleten, dat je ontdubbels tegen wat voor flauwekul dan ook. Het zal me echt een rotzorg zijn op welke manier jij je zaakjes voor elkaar hebt. Het enige wat mij interesseert is wat er onder de streep voor mij overblijft per geleverde bezoeker. Hoe jij dat weet te optimaliseren is toch echt jouw probleem, ik heb genoeg aan de mijne.
Haha, dat is een hele eerlijke reactie!
Het is natuurlijk wel zo dat als ik mijn problemen zo goed mogelijk oplos jij er uiteindelijk ook minder hebt als affiliate ;)
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#13
JasperK zei:
Het is natuurlijk wel zo dat als ik mijn problemen zo goed mogelijk oplos jij er uiteindelijk ook minder hebt als affiliate ;)
Uiteraard. Maar dat betekent niet dat ik bij voorbaat jouw lesgeld ga betalen. In eerste instantie probeer ik toch vooral om jouw probleem jouw probleem te laten blijven. Dus converteer jij niet voldoende, dan heb ik ervoor gezorgd dat jij automatisch een minder prominente positie op mijn pagina's krijgt en op een gegeven moment vanzelf verdwijnt. Ik ga echt niet met testsales en dergelijke uitproberen of jij je tracking wel op orde hebt en ik ga je ook niet achter je kont aanzitten over een sale die wordt afgekeurd. Daarvan meet ik toch echt alleen het eindresultaat en handel op basis daarvan automatisch. De rest is toch echt aan jou en aan de netwerken, die moeten hun plak van de cake tenslotte ook verdienen in plaats van cadeau krijgen.

Werk ik rechtstreeks met jou samen, dan kan dat al heel anders liggen. Niet als we in de testfase zitten: dan is het zaak om de techniek feilloos op elkaar aan te laten sluiten maar het is aan jou om ervoor te zorgen dat je goed converteert. Zo niet dan zak je alweer weg totdat je automatisch onzichtbaar wordt.

Op basis van opgedane ervaringen ga ik pas meer energie in je steken. Dat kan zijn omdat je in het verleden veel meer via mij verkocht en ineens wegzakt maar als we net beginnen en jouw techneuten doen hun best en leveren ook nog maatwerk omdat ik iets andere eisen stel, dan is dat natuurlijk ook een reden om er van deze kant meer energie in te steken.

De samenwerking moet dan eerst wel van beide kanten serieus worden: qua omzet en qua inzet. Dan nog is het jouw werk om jouw zaakjes op orde te hebben, net zoals het mijn taak is om mijn zaakjes op orde te hebben. Met jouw tracking ga ik me echt niet bemoeien, net zoals jij je niet met mijn reclamecampagnes bemoeit. Het oplossen van problemen ligt dan meer op het niveau: als jij er nu voor zorgt dat ik jouw producten ook zus of zo kan presenteren, dan zie ik mogelijkheden om voor jou meer omzet te genereren.

En loopt jouw omzet via mij terug, dan lever ik je een analyse van de oorzaken (eventueel proactief). Loopt jouw conversie terug? Schiet die van je concurrenten omhoog? Heeft dat technische of inhoudelijke oorzaken of is mijn deel van hun marge omhoog gegaan en loopt de vergoeding die jij biedt iets achter? En via welke route kunnen we dat het best oplossen: meer technische mogelijkheden bieden, je producten aantrekkelijker presenteren en prijzen en/of de vergoeding verhogen?

Maar dan hebben we het niet over partijen die een paar tientjes per dag opleveren. Dan heeft het alleen zin om er energie in te steken als we daardoor ons systeem kunnen verbeteren en niet het hunne.