Zanox M4N neemt maatregelen tegen kortingscode websites .. oh ja?

25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#1
Hachelijk. Heel hachelijk onderwerp. Onbegrijpelijk ook.

Tenzij de verwachting is, dat het bergafwaarts gaat met de omzet uit die hoek.
Immers, over het algemeen zijn netwerk-instellingen doorgaans zelden roomser dan de Paus.
En lezend op dit forum - eigenlijk het enige zinnige aan een forum is dat alles wat geschreven is bewaard wordt tot sint juttemis - is al jarenlang gehikt tegen dit onderwerp, kortingscodes die zelden of nooit vermeld worden, hooguit met de mededeling dat je gelijk ook naar de winkel gaat, plus ernstig verouderde codes.

Er is ook al eens eerder een gezamenlijke visie gegeven zijdens ik meen IAB, maar dat kun je veilig doen.

Dat er nu een statement wordt gemaakt met een pdf lijkt op verslechterende omzetten en dan loop je weinig mis, je gaat toch niet een kip met de gouden eieren slachten , toch ;)

Ik ontving het per mail, stuurde het door wegens lage interesse gegeven voorgaand, naar het archief. Toch wakker geworden door èn een bericht van Barvee èn een blogitem op het affiliateblog van Imbull, en met laatste bind je de kat op het spek, wie boter op het hoofd heeft etcetera wat Imbull betreft dan. Riskant omdat Imbull zelf meerdere kortingscode-websites hanteert, maar ook in het algemeen via het blog invloed wil uitoefenen.

En dan krijg je op je nuchtere maag de mededeling van Zanox-M4N : "Gij zult geen niet bestaande codes hanteren" en "Gij zult geen reklame maken over verouderde codes".
Tja, zojuist even een blik geworpen op actiecode mbt adverteerder ONeil :
Couponcode O'neill: 30% korting in de 48h pre-sale verloopt per 20.06.2012
Ook een hot-item in het pdf verhaal : laat de code zien. En zoals ik al in een veel eerder stadium op deze actiecode .nl maar ook op andere sites van andere eigenaren zag en zie, ja , wanneer je doorzet is die code te zien - in dit geval : FREEDELIVERYNL - maar, het staat er ook onder, je bent tezelfdertijd doorverwezen naar de adverteerder, cookie is gezet, in een nieuw browservenster. Dat is al jaren gebruikelijk.

Let op: bovenstaand is geen speciale aktie richting Vroom/v.d.Bij , het vind al jaren plaats en bij veruit de meeste soortgelijke websites. Heb er meermalen over geschreven, is niet iets nieuws.

Maar dan nu ineens die aktie met een pdf, waarin ook staat dat je dan wel minimaal 20 adverteerders moet publiceren, oei, zijn er nog zoveel met kortingscodes ? En willen ze allemaal van harte, of uit angst voor ...

Ook wel een aardige in dat pdf : je moet je contact - emailadres publiceren. Nu is dat bij KvK inschrijving al jaren verplicht , maar deze regel geeft aan dat het ook nog eens gaat om het emailadres dat bekend is bij het netwerk.
En ....... grappige bijkomstigheid, soms dient dat emailadres als gebruikersnaam om in te loggen bij het netwerk ;D ;D niet op verzoek van de publisher, maar zo doen netwerkbedrijven dat soms.
Veiligheid analoog iDeal ?

Maskering van links, de adverteerder moet kunnen zien .... etc .... dit raakt helemaal de regel om de klant te behoeden voor links met een omvang van 1000 bytes, met vreselijke codes, danwel een korte code van 15 cijfers achtermekaar. De dood in de pot van conversie.

Keyword-policy : de merknaam zou niet vermeld mogen worden bij de strophe over de aanbieding. Jongens en meisjes toch, moet de kortingscode-publisher dan aangeven : beste klant, we sturen u door, maar we zeggen lekker niet wie het is, we zeggen alleen dat u korting krijgt.

Ik heb nog steeds geen aktieve kortingscode-website, maar vemeld sporadisch wel codes omdat ze verstrekt zijn, maar communicatief komt dit niet echt over.

Het zijn de netwerkbedrijven die de toepassing van kortingscodes zo ongebreideld hebben gepromoot.
Het zijn de netwerkbedrijven die veelal ook een rol spelen bij de retargeting, waardoor we nu met een blokkerende cookiewetgeving zitten.
? 8)​
 
11 nov 2011
24
0
0
#2
Lijkt mij toch dat de grote partijen hier de dans ontspringen. Zeker IMbull's reactie doet vermoeden dat hij zich geen zorgen hoeft te maken, ondanks de verouderde actiecodes waar zij ook wel degelijk gebruik van maken.

Wellicht een tip voor de adverteerders: begin je eigen couponsite, namecheap bijvoorbeeld speelt daar zelf slim op in.
 

Tinus

Nieuw lid
8 jun 2007
39
0
0
#3
Het zou inderdaad fijn zijn als er wat meer geremd wordt op de kortingscodes. Een half jaar geleden werden meer dan 20 sales in een maandvan mij afgekeurd van een grote parkeerplaats bij Schiphol (was bijna alles van die maand). Reden van het netwerk: "waarschijnlijk was er nog een cookie van een ander netwerk". In de maanden daarvoor nooit last van gehad toch. Zo'n kortingscode invoerbox hoog in het bestelproces vertelt de klant net als wil boeken dat hij toch nog even moet zoeken voor een al dan niet bestaande korting.
Ik plaats sindsdien geen adverteerders meer die op de bestelpagina nog om een kortingscode vragen. Misschien scheelt het maar 10 procent sales (las ik laatst in een onderzoekje) maar het is ook uit principe.
 

Tinus

Nieuw lid
8 jun 2007
39
0
0
#5
TD zei:
Welke adverteerder en welk onderzoek was dat?
Het was een artikel van Emerce uit 2012 over een onderzoekje van Zanox/M4N met data van 2011. Resultaat van 10 % komt overeen met een onderzoekje (5 retailers) van het Britse Affiliate Window. Link naar de beide onderzoekjes staan in het artikel.
http://www.emerce.nl/achtergrond/feiten-cookieoverschrijving-binnen-affiliate-marketing

De golf van afwijzingen van de sales van de parkeerplaats ging over de sales in november 2012. Lang geleden dus. Ik heb gemaild naar de adverteerder en het netwerk en beiden waren het erover eens dat de oorzaak een cookieoverschrijving via een ander was, bijvoorbeeld van "kortingscodessites en prijsvergelijkingssites". Van een cookieoverschrijving merk je niets als het door een cookie van één netwerk gebeurt. Als een adverteerder aangesloten is bij meerdere netwerken merk je een succesvolle kortingscodesactie blijkbaar aan het percentage afwijzingen van de sales.
Ik heb het campagne inmiddels stopgezet. Als de resultaten van een advertentie tegenvallen stop ik gewoon de campagne en is de kous voor mij daarmee af. Het is nu een half jaar geleden dus ik nagel ze liever niet meer alsnog aan de publieke schandpaal door hun naam hier te noemen. Pas gewoon op met adverteerders met een vraag naar een promotiecode op de bestelpagina als je een informatiesite hebt lijkt me.
Maar als parkeerplaats voldoen ze wel erg goed en ik parkeer er nog steeds graag.
 
W

Wim

Guest
#6
Er moet gewoon meer met de shopping card cookie gewerkt worden.
Zodra er iets in de winkelwagen gezet wordt en het bestelproces in werking is geen cookieoverschrijving meer. Het ophalen van een kortingscode kan dan geen kwaad meer.
 

TD

Nieuw lid
25 jul 2010
90
0
0
www.goedkoper.com
#7
Tinus zei:
TD zei:
Welke adverteerder en welk onderzoek was dat?
Het was een artikel van Emerce uit 2012 over een onderzoekje van Zanox/M4N met data van 2011. Resultaat van 10 % komt overeen met een onderzoekje (5 retailers) van het Britse Affiliate Window. Link naar de beide onderzoekjes staan in het artikel.
http://www.emerce.nl/achtergrond/feiten-cookieoverschrijving-binnen-affiliate-marketing

De golf van afwijzingen van de sales van de parkeerplaats ging over de sales in november 2012. Lang geleden dus. Ik heb gemaild naar de adverteerder en het netwerk en beiden waren het erover eens dat de oorzaak een cookieoverschrijving via een ander was, bijvoorbeeld van "kortingscodessites en prijsvergelijkingssites". Van een cookieoverschrijving merk je niets als het door een cookie van één netwerk gebeurt. Als een adverteerder aangesloten is bij meerdere netwerken merk je een succesvolle kortingscodesactie blijkbaar aan het percentage afwijzingen van de sales.
Ik heb het campagne inmiddels stopgezet. Als de resultaten van een advertentie tegenvallen stop ik gewoon de campagne en is de kous voor mij daarmee af. Het is nu een half jaar geleden dus ik nagel ze liever niet meer alsnog aan de publieke schandpaal door hun naam hier te noemen. Pas gewoon op met adverteerders met een vraag naar een promotiecode op de bestelpagina als je een informatiesite hebt lijkt me.
Maar als parkeerplaats voldoen ze wel erg goed en ik parkeer er nog steeds graag.
Dus het onderzoek van zanox heb je niet gelezen? en bij de parkeeraanbieder weet je helemaal niet zeker of een kortingscode partij jouw cookies heeft 'gestolen'?

Affiliate Marketing in Nederland in een notendop :D
 

TD

Nieuw lid
25 jul 2010
90
0
0
www.goedkoper.com
#8
Wim zei:
Er moet gewoon meer met de shopping card cookie gewerkt worden.
Zodra er iets in de winkelwagen gezet wordt en het bestelproces in werking is geen cookieoverschrijving meer. Het ophalen van een kortingscode kan dan geen kwaad meer.
Ja en Nee.

Je moet niet adverteerders stimuleren om sales af te keuren of te ontdubben. Je moet ze laten nadenken over hoe efficiënt mogelijk zij hun eigen sales funnel kunnen inzetten. Elke publisher wilt dat hun klik een sale wordt, dus de adverteerder moet ervoor zorgen dat hun bezoekers niet het bestelproces voortijdig verlaten, en ook niet daarvoor.....! Zo kan een kortingscode een hele hoop bijdragen (zelfs als er al besteld zou worden) denk aan bestelbedrag verhogen, verkopen restpartijen, etc.. Daar kan niet alleen de adverteerder van profiteren, maar ook de slimme publisher.

Dat er elke keer zo ontzettend wordt gevallen over kortingscode-sites terwijl elk onderzoek uitwijst dat het "cookie stelen" zo ontzettend meevalt is echt betreurenswaardig. Affiliates moeten blij zijn als de Adverteerder hun best doet om hun klik tot een SALE te genereren, en dat doe je niet primair door sales af te keuren maar zelf te innoveren.

Daarbij hoor je hier mensen NOOIT over "conversie attributie" (tussen haakjes want in Nederland is het niet als in andere landen) waar gewoon sales worden 'toegekend aan een ander kanaal', ACHTERAF... Dit houdt de Nederlandse Affiliate Markt ook zo amateuristisch want we zijn heel erg bezig met 'hunnie' als publisher en niet met de adverteerder die eens verder zou moeten kijken dan hun neus lang is. (Kijk eens naar gelijke adverteerders in Engeland of Amerika...).

Hetzelfde geldt voor cashback. Dat kan heel goed gepusht worden maar in Nederland zijn we nog heel bang en denken we altijd 'oh ze willen toch wel bij onze webwinkel shoppen'. Wordt wakker want dat is niet zo! Dit verhaal hadden we trouwens ook heel erg bij vergelijkingssites in het jaar kruik en die zijn ook niet meer weg te denken.

Maar of dat besef ooit komt betwijfel ik ten sterkste, want soms heb ik het idee dat het ook een cultuur gebonden ding is. Liever zeuren over een ander, dan zelf innoveren...
 

Tinus

Nieuw lid
8 jun 2007
39
0
0
#9
TD zei:
Dus het onderzoek van zanox heb je niet gelezen? en bij de parkeeraanbieder weet je helemaal niet zeker of een kortingscode partij jouw cookies heeft 'gestolen'?

Affiliate Marketing in Nederland in een notendop :D
Waarom zou ik die onderzoeken niet gelezen hebben? Of had je liever gehad dat ik de directe links uit het Emerce artikel naar die onderzoeken er voor je uitgeknipt zou hebben? Dan had je drie links gehad ipv één.

Niemand steelt mijn cookies en natuurlijk weet ik niet waarom een cookie van een sale van een ander netwerk voorrang heeft boven de sale van de mijne. Maar de bestelpagina van de adverteerder vroeg toen om een kortingscode. Als je vervolgens daarop Googlede kreeg je waardevolle sites die konden melden dat site 1) er op dit moment geen kortingscodes waren, site 2) dat er wel een verlopen kortingscode was, site 3) dat als er ooit een kortingscode zou komen ik het bij hun op de site zeker zou vinden en site 4) dat de korting al direct meegegeven wordt in de link. Als klant had ik na twee van dergelijke pareltjes al opgegeven en geboekt.

Je beschrijft hoe jij Affiliate Marketing in Nederland in een notendop ziet? Heel goed. Ben het helemaal met je eens dat we niet naar andere publishers moeten kijken maar bezig moeten zijn met onze eigen sites. Vandaar dat de methode van Grote Smurf zo goed werkt. Als de conversie tegenvalt of wanneer je twijfels hebt over de salestoewijzing dan kun je het beste gewoon stoppen met de adverteerder. En dan maakt het niet uit of het komt door het succes van cashback- of kortingscodesites of gewoon door een onhandige bestelpagina.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#10
Tinus zei:
Als de conversie tegenvalt of wanneer je twijfels hebt over de salestoewijzing dan kun je het beste gewoon stoppen met de adverteerder. En dan maakt het niet uit of het komt door het succes van cashback- of kortingscodesites of gewoon door een onhandige bestelpagina.
Dat hele gedoe met kortingscodes is over komen uit de VS waar ze traditioneel dol zijn op coupons, terwijl wij zegeltjes plakten of wuppies cadeau kregen. Hoe daar in Nederland mee wordt geknoeid wil ik me helemaal niet mee bezig houden, net zoals ik me niet bezig wens te houden met welke merchant met een mediabureau werkt dat ten gunste van zichzelf ontdubbeld en wat voor trucs er verder ook gebruikt worden.

Het enige wat ik wil weten is wat de geleverde bezoekers me per stuk opleveren, wat alleen wordt gemeten aan de hand van sales waarvan de uitbetaling op de rekening is bijgeschreven. Dus ook als je te laat betaalt en het netwerk daar te weinig werk van maakt, is dat niet mijn probleem. Het kost jou bezoekers en sales, want het is de opbrengst per geleverde bezoeker die bepaalt of en hoeveel bezoekers ik jou lever. Om een goed gemiddelde te krijgen wordt er uiteraard gerekend met een historie, maar per maand neemt het gewicht daarvan in de berekening af. Daarbij zit er nog een dempingsmechanisme in de formule waardoor je niet teveel kunt stijgen als je ineens heel goed converteert (misschien omdat er ergens een campagne loopt of er tijdelijk veel aanbiedingen zijn), terwijl je andersom wel heel snel kunt dalen. Dus als jij nu loopt te klooien dan kun je heel snel wegzakken, terwijl het een tijd duurt om je positie weer terug te veroveren. Uiteraard worden de bezoekers wel tot op vandaag gerekend, dus ook bij een betalingsachterstand zak je vlotjes weg.

Internationaal ligt het iets anders. Net als bij grote klanten in Nederland werken we daar rechtstreeks samen, zonder tussenkomst van netwerken. Verloopt de koppeling niet via XML (dan heb je het immers zelf in de hand) maar via AJAX, dan wensen we een aangepaste zoekmodule waarbij iedere verwijzing naar coupons of kortingscodes is weggelaten omdat dat de conversie alleen maar omlaag halt (zelf doen we niks met kortingscodes). Met het overschrijven van cookies heb je dan niks te maken, wel met klanten die door bijvoorbeeld een invoerveld voor kortingscodes op het idee worden gebracht dat het kennelijk goedkoper kan en dus maar eens elders gaan zoeken. Dat is net zo'n no go als het vermelden van een telefoonnummer, live chat of wat voor mogelijkheid ook waarbij iets anders gebeurt dan het door het bestelproces helpen. En dat bestelproces vindt uiteraard plaats op onze site.

Met onze echt grote internationale sites hebben we dankzij het volume wat meer in de melk te brokkelen en dan gaat het eisenpakket uiteraard omhoog. Daar is het interessant om surfers die op "coupons" zoeken wel naar de site te trekken door die zoekterm mee te nemen. Dat doen we met de vermelding "no coupons needed, we allways offer the best price" waardoor het gebruikersgemak toeneemt (ze hoeven geen code in te kloppen) en wij niet iedere keer een zooitje codes hoeven te updaten. Uiteraard moet die belofte wel worden waargemaakt, dus werken we voor die sites alleen samen met merchants die bereid zijn om onze klanten zonder meer de laagste prijs te bieden, ook zonder kortingscode. Als je volume levert en kunt onderhandelen, dan lukt dat gewoon.

Het is dus op verschillende niveaus mogelijk om de problemen met kortingscodes tackelen, afhankelijk van je machtspositie in de markt: je kunt misbruik altijd meteen straffen door de opbrengst per bezoeker uit te rekenen en op basis daarvan te handelen (ze zoeken het maar uit, maar niet over jouw rug), je kunt bij rechtstreekse samenwerking iedere verwijzing naar kortingscodes omzeilen (waardoor bezoekers niet worden weggelokt naar elders) en als je in een markt echt wat te zeggen hebt kun je mensen die kortingscodes zoeken faciliteren door ze altijd de beste prijs te bieden. Ook zonder kortingscodes te gebruiken en trucs uit te moeten halen met verouderde codes om je conversie op te krikken.
 
11 nov 2011
24
0
0
#11
Goede en duidelijke post PJ!

Net zoals de meeste andere op dit forum ben ik geen groot fan van de handelswijze van de NL netwerken, maar goed naast direct gaan (met alle gevolgen van dien) is er vaak geen alternatief. En uiteindelijk gaat het om de epc na afkeur, zolang die maar hoger is dan bij een internationaal netwerk daar gaat het uiteindelijk om.

Maar goed de discussie ging over het overschrijven van cookies door de beruchte kortingssites, en hoewel ik daar persoonlijk nooit mee te maken heb verbaas ik mij er wel continu over. Dan heb ik het vooral over de adverteerder, waarom zou je als iemand al aan heeft getoond de volle prijs te willen betalen hem of haar nog een mogelijkheid te willen geven om een korting te zoeken? Ik zou lekker die korting via links laten lopen en dat couponveld eruit slopen.
 

Tinus

Nieuw lid
8 jun 2007
39
0
0
#12
marketeer zei:
, waarom zou je als iemand al aan heeft getoond de volle prijs te willen betalen hem of haar nog een mogelijkheid te willen geven om een korting te zoeken? Ik zou lekker die korting via links laten lopen en dat couponveld eruit slopen.
Ja, of een aparte bestelpagina geven voor affiliatelinks zonder kortingscode. Is een taak van de netwerken om dat te regelen. Of geef gewoon iedere klant een kortingscode. :)
 
11 nov 2011
24
0
0
#13
Ah ik snap wel dat kortingcodes ook goed zijn, maar als ik zelf een webshop zou hebben zou ik er wel voor zorgen dat ze gewoon goed verstopt zijn zodat ze alleen gebruikt worden door mensen die dmv een kortingscode naar de site zijn gekomen.

Ander probleem is de cookies die overschreven worden, nu maakt de webshop het natuurlijk niet zoveel uit welke affiliate hij moet betalen (de initiele 'rechtmatige' referral of de kortingskoning), maar ook voor hem kan er wel voordeel in zitten om de cookies te "locken" als de gebruiker eenmaal het betaalscherm bereikt. Immers het kan goed zo zijn dat de bezoeker op eigen houtje binnen is gekomen en dan wil je toch niet achteraf alsnog een x% aan een kortingssite verliezen?
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#14
marketeer zei:
naast direct gaan (met alle gevolgen van dien) is er vaak geen alternatief.
Wat zijn dan die kennelijk negatieve gevolgen van direct gaan? Ik gebruik netwerken (met alle gevolgen van dien) alleen als directe samenwerking voor mij qua werk niet uit kan. Dan is er pas de optie om een deel van het werk uit te besteden aan een netwerk en zo alsnog een hele serie klanten te bedienen waarvoor dat individueel niet uit zou kunnen.

Het hangt natuurlijk ook van het type merchant af. Als die affiliatemarketing er maar een beetje bij doen, dan kost het algauw teveel moeite om die iets aan het verstand te peuteren. Dan kan een netwerk ertussen dat dat wel probeert en de techniek levert het verschil maken waardoor het wel de moeite waard is, want met zo'n klant wil je niet rechtstreeks samenwerken.

Anderzijds blaast een aan de NASDEQ genoteerde pure online speler natuurlijk ieder Nederlands netwerk weg qua professionaliteit. Die hebben hun techniek en hun service veel beter op orde. Dat blijkt als een techneut nodig hebt om wat dingetjes naar jouw smaak aan te passen of om wat nieuwe dingen uit te proberen. Die weten waar ze het over hebben, kennen hun systeem van haver tot gort en zitten er om een stap extra te zetten. Het blijkt ook als je een commercieel iemand nodig hebt (sales manager of business development manager). Daar kun je zaken mee doen en die hoef je echt niks uit te leggen over affiliatemarketing. Als je hen uitlegt dat je een iets afwijkend business model hanteert en dat je daarom wat andere afspraken wilt maken, dan begrijpen ze dat in een keer en gaan ermee aan de slag om te kijken hoe ze je kunnen faciliteren.

Als je direct samenwerkt met serieuze partijen dan kom je echt in een andere wereld terecht. Dan heb je geen gezeur over sales die worden afgekeurd omdat er een mediabureautje tussen zit dat graag zoveel mogelijk sales aan zichzelf toekent. En ze zorgen er wel voor dat er geen cookies worden overschreven, omdat dat hun geloofwaardigheid aantast.
 
11 nov 2011
24
0
0
#15
Uiteraard als het echt een grote partij is, maar als ik 1 a 2 maanden een campagne draai dan loont het vaak niet om direct te gaan en dan heb ik het idd over niet beursgenoteerde bedrijven. Voornaamste probleem vind ik dat er vaak inhouse geen kennis is over AM en om dat op te gaan zetten is dan gewoon te veel werk. Ook heb je daarbij natuurlijk de kans dat er niet uitgekeerd wordt, maar goed dat heb je bij de NL netwerken sowieso (ik betaal nu bij daisycon 2% extra zodat de kans dat ik uitbetaald word groter is ;)).

Daarnaast is het feit dat het een beursgenoteerd bedrijf is nog niet altijd een garantie dat de techniek zo lekker is, neem een online speler als 888. Ik vind hun tracking systeem echt een drama om mee te werken, daarnaast is de service ook waardeloos. Maar goed alles gewoon op een case by case base behandelen natuurlijk.

Maar we drijven af van het topiconderwerp :)