Zoekmachine marketing

Peerkuh

Nieuw lid
20 feb 2008
10
0
0
www.sparenofbeleggen.com
#1
Zou iemand mij iets kunnen vertellen over zoekmachine marketing? Ik neem aan dat dit is wanneer je zelf gaat adverteren via bijvoorbeeld adwords voor een bepaald affiliate-programma. Klopt dit? En in welke gevallen is dit rendabel? En hoe kunnen ze dit registreren?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,
 

xw_Mark

Administrator
Medewerker
24 aug 2005
296
1
18
www.affiliateforum.nl
#2
Wel een korte intro (correct me if wrong)

Je hebt SEA (search engine advertising) (dus google ads inkopen)

en

SEO (search engine optimalisation) (dus in de gewone zoekresultaten van google of andere zoekmachines naar boven komen)

Dit samen kun je simpelweg zoekmachine marketing noemen.

De 1e kost vooral geld. De 2e kost vooral tijd en geduld.

Google is trouwens de ideale resource om veel over zoekmachine optimalisatie te vinden.
 
6 nov 2005
802
0
0
#3
Zoekmachine marketing kan je over twee dingen verdelen:

1> verkeer inkopen. Je betaald per click (geponsorde koppelingen)
2> organische ranking. Je site zodaning inrichten (content is king) dat deze hoog door de zoekmachines gewaardeerd wordt en zodanig een top 5 ranking krijgt in de zoekmachines.

Aangezien verkeer inkopen je altijd geld kost moet je in ieder geval per click (naar adverteerder) meer verdienen dan je per click betaald. Ook hier heb je twee mogelijkheden: Je maakt een aparte, eigen, site met eigen content met toegevoegde waar je verkeer naar toe stuurt OF je stuurt de bezoekers direct door naar de adverteerder.

Organische ranking kost je vooral tijd. Om goed organisch te ranken moet je al bij fase 1 bij het opzetten van je site goed nadenken: welke content bied ik, wat is mijn unnique selling point, hoe is de structuur van mijn site, welke andere sites (linkpartners) zijn interessant, hoe ranken gelijksoortige sites ?
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#4
Wat ik nog mis in de antwoorden van Romano en Arnix is dat er een verband is tussen verkeer inkopen en organische ranking. Verkeer inkopen als je slecht scoort in de organische ranking is eigenlijk het omzeilen van wat Google zegt dat haar doelstelling is: een positieve gebruikerservaring.

Als Google "denkt" (of berekent of hoe je het ook noemen wilt) dat jouw site bijdraagt aan een positieve gebruikerservaring (door content te bieden of eigen produkten of een waardevolle toevoeging aan andermans produkten etc) dan zul je scoren in de organische ranking. Via AdWords koop je dan extra verkeer in.

Scoor je niet in de organische ranking dan kun je evengoed bezoekers inkopen via AdWords. Maar Google maakt niet zo'n groot verschil tussen beide soorten verkeer (gratis en betaald) die ze leveren: ook bij betaald verkeer zien ze graag dat dat een bijdrage levert aan een positieve gebruikerservaring, want als er achter betaalde advertenties steevast sites schuilgaan die te slecht zijn om organisch te scoren klikt er op een gegeven moment niemand meer op de advertenties en is Google zijn belangrijkste inkomstenbron kwijt.

Daarom rekent Google per site een verschillend bedrag per klik voor exact hetzelfde zoekwoord op exact dezelfde positie: hoe slechter de site, des te meer betaal je. Dat betekent algauw dat je je met een slechte site blauw betaalt en er nauwelijks of geen marge meer is.

Verkeer inkopen is dus een slechte manier om het bouwen van een goede site met veel unieke content te omzeilen: je wordt vanzelf uit de markt geconcurreerd door sites die wel unieke inhoud en/of unieke produkten bieden.

Dus of het doel nu betaalde of gratis bezoekers is maakt niet zoveel uit: in beide gevallen is zoekmachine marketing in de eerste plaats een site bouwen met heel veel unieke en kwalitatief hoogwaardige content.
 
W

Wim

Guest
#5
Zoekmachine marketing zoals bij affiliate bedrijven aangegeven is het adverteren bij zoekmachines (bijv adwords) en de bezoeker direct met afiliate link naar de adverteerder sturen.
Dus bij een sale programma van 25 euro moet je met minder advertentie kosten een sale proberen te halen.
 
6 nov 2005
802
0
0
#6
PJ zei:
Scoor je niet in de organische ranking dan kun je evengoed bezoekers inkopen via AdWords. Maar Google maakt niet zo'n groot verschil tussen beide soorten verkeer (gratis en betaald) die ze leveren:
Hier zijn diverse scenario's mogelijk:
- hoge organsiche ranking, lage Adwords Quality Score
- hoge Adwords Quality Score, lage organische ranking
- hoge organische ranking, hoge Adwords Quality Score
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#7
Romano Jennekens | AffiliateMeester.nl zei:
PJ zei:
Scoor je niet in de organische ranking dan kun je evengoed bezoekers inkopen via AdWords. Maar Google maakt niet zo'n groot verschil tussen beide soorten verkeer (gratis en betaald) die ze leveren:
Hier zijn diverse scenario's mogelijk:
- hoge organsiche ranking, lage Adwords Quality Score
- hoge Adwords Quality Score, lage organische ranking
- hoge organische ranking, hoge Adwords Quality Score
Een hoge organische ranking van een pagina voor een bepaald zoekwoord, zal doorgaans resulteren in een hoge Adwords Quality Score en dus een lage prijs. Je kunt tijdelijk mazzel hebben omdat het niet altijd synchroon loopt, maar uiteindelijk komt het daar wel op neer.

Als webmasters steen en been klagen over de verhoogde prijzen voor keywords (bijvoorbeeld voor affiliatesites met weinig of geen toegevoegde waarde), dan kun je er donder op zeggen dat het niet lang duurt voordat ze ook klagen dat de gratis bezoekersstroom is verdampt.

Andersom: verdwijnt een site helemaal uit de zoekindex of daalt hij sterk in SERPs, dan kun je er op wachten dat de keywords onbetaalbaar worden.

Het loopt niet altijd synchroon, het zullen ook verschillende processen zijn en het loopt ook niet voor alle landen gelijk op, maar het marcheert altijd in dezelfde richting.

Dan is de keus simpel gezegd: probeer je ergens een gaatje te vinden om daar korte tijd gebruik van te maken of probeer je aan de voorwaarden te voldoen en werk je aan succes op lange termijn.
 

Trader

Nieuw lid
14 mrt 2008
140
0
0
www.imbull.com
#8
Er wordt bij deze discussie al snel in details getreden, ik betwijfel of de relatie tussen de Quality Score en de organische rankings van belang zijn voor een starter in de zoekmachine marketing!

Tegen een starter op het gebied van zoekmachine marketing zou ik zeggen:

Voor SEO (zoekmachine optimalisatie) moet je het volgende artikel uitvoerig doorlezen:
http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors

Via dit artikel kom je erachter hoe je " organisch hoog " moet komen in Google. Deze SEOMOZ factoren worden door veel Nederlandse SEO bureau's lukraak overgenomen.. ( + de tip maak een sitemap & nieuwssectie, link je persberichten naar de verschillende nieuwsberichten, maak de omschrijvingen van de sitemap 3 tot 5 woorden) zo dat scheelt je weer 5.000,- ;)

Voor zoekmachine advertising (in Nederland voor 93% Google Adwords) zou ik aanraden: Probeer het gewoon eens uit, zoek eerst op Internet naar een ? 50,- kortings coupon en ga daarna eens wat uitproberen, probeer voor 5 cent per klik wat bezoekers op rustige termen te genereren en al snel zullen de cijfers je om de oren vliegen.

Als je meer info wilt hebben over zoekmachine advertising en je hebt zin om een hoop advertenties te ontwijken en veel te lezen dan raad ik je de volgende zoekterm aan:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=perry+marshall&meta=

Succes!
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#9
Trader zei:
Er wordt bij deze discussie al snel in details getreden, ik betwijfel of de relatie tussen de Quality Score en de organische rankings van belang zijn voor een starter in de zoekmachine marketing!
Je kunt inderdaad twijfelen of het voor iemand die begint van belang is of hij geld weggooit...
Tegen een starter op het gebied van zoekmachine marketing zou ik zeggen:

Voor SEO (zoekmachine optimalisatie) moet je het volgende artikel uitvoerig doorlezen:
http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors
Ik lees daar vooral heel veel tegengestelde meningen over yesterdays news.
Via dit artikel kom je erachter hoe je " organisch hoog " moet komen in Google. Deze SEOMOZ factoren worden door veel Nederlandse SEO bureau's lukraak overgenomen..
Dat zou al een waarschuwing moeten zijn :-D
Voor zoekmachine advertising (in Nederland voor 93% Google Adwords) zou ik aanraden: Probeer het gewoon eens uit, zoek eerst op Internet naar een ? 50,- kortings coupon en ga daarna eens wat uitproberen, probeer voor 5 cent per klik wat bezoekers op rustige termen te genereren en al snel zullen de cijfers je om de oren vliegen.
Zoveel cijfers zullen dat niet zijn voor die paar euro. Je kunt er alvast wat meer van maken door eerst je site op orde te hebben en een goede kwaliteitsscore te hebben voor je landingspagina's. En dat kun je natuurlijk wel doen met die 50 euro: accountje openen en geen campagnes activeren maar vooral kijken wat de kwaliteitsscore voor de verschillende zoektermen is. En vooral: een week later nog eens kijken hoe het er dan voorstaat.
 
6 sep 2006
653
0
0
#10
PJ zei:
Trader zei:
Er wordt bij deze discussie al snel in details getreden, ik betwijfel of de relatie tussen de Quality Score en de organische rankings van belang zijn voor een starter in de zoekmachine marketing!
Je kunt inderdaad twijfelen of het voor iemand die begint van belang is of hij geld weggooit...
Ik begrijp jouw uitspraak niet helemaal, PJ, maar ik weet uit ervaring dat organische ranking absoluut niet nodig is voor een hoge quality score. Ik richt mijn campagnes altijd zo in dat ik voor elk keyword quality score=great heb, vaak met landing pages en domeinen die (zeker in het begin) niet eens geindexeerd zijn door google. Ook unieke content is helemaal niet nodig om de hoogste quality score en zeer lage min. CPC te krijgen.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#11
pippelpap zei:
Ik begrijp jouw uitspraak niet helemaal, PJ, maar ik weet uit ervaring dat organische ranking absoluut niet nodig is voor een hoge quality score.
Heb je het dan over de score op de eerste dag, na een week of na een maand? Ik heb sterk de indruk dat je als je een campagne opzet de score is gebaseerd op niets anders dan de pagina zelf. Een tijdje later gaat dit verschuiven, blijkbaar worden dan pas de andere factoren meegewogen/berekend. Dit geldt overigens voor nieuwe of "dunne" sites: voor sites met een goede reputatie verandert er doorgaans niets.
Ik richt mijn campagnes altijd zo in dat ik voor elk keyword quality score=great heb, vaak met landing pages en domeinen die (zeker in het begin) niet eens geindexeerd zijn door google. Ook unieke content is helemaal niet nodig om de hoogste quality score en zeer lage min. CPC te krijgen.
En dat blijft ook zo?

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe concurrerend de markt is: als er maar een paar adverteerders zijn die op een keyword bieden staan ze natuurlijk allemaal op de eerste pagina. Zijn het er duizenden, dan tellen alle factoren veel zwaarder mee en is er maar een klein aantal waarvan de advertenties uberhaupt vertoont worden.

Los van tweedehands kennis (uit adwordsforums) heb ik zelf ook het nodige getest met een hele serie sites, vooral op de internationale (Engelstalige) markt. Daarbij viel het steeds op dat je het makkelijkst en het goedkoopst scoort met een gevestigde site met veel hoogwaardige content en/of eigen produkten, net als in de organische resultaten.

Los van de automatische berekeningen wordt er ook regelmatig handmatig door de adverteerders geschoffeld, bijvoorbeeld om affiliates die niets of te weinig toevoegen er tussenuit te halen. Als je met een site in de gevarenzone komt, word je overigens (afhankelijk van hoeveel je adverteert) keurig van tevoren op de hoogte gesteld door je persoonlijke accountmanager en kun je nog aktie ondernemen.

Ik merk dat het op de NL-markt soms nog wel wat los kan lopen (al wordt het hier gelukkig ook steeds professioneler), maar internationaal kun je het al vergeten als je naw-gegevens en telefoonnumer niet duidelijk op de site staan. En ook als een privacy-statement ontbreekt worden keywords al snel onbetaalbaar.

Het hangt dus allemaal een beetje af van de markt waarop je aktief bent, maar het speelt ook nu al een belangrijke rol als je veel adverteert. Zeker als het gaat om hoge omzet en relatief kleine marges is het al doorslaggevend. En dat zal zeker nog sterker doorzetten, want op alle terreinen druppelen de ontwikkelingen bij Google steeds langzaam maar zeker van de internationale markt door naar de regionale markten. Je kunt er nu dus nog tussendoor glippen, maar door steeds te leren van wat er internationaal gebeurt weet ik nog steeds ook in Nederland een relatief behoorlijke omzet te halen. Het voorkomt in ieder geval de "ze pakken de affiliates weer aan"-paniek, gevolgd door een fase van nauwelijks omzet tijdens het aanpassen aan de nieuwe situatie.
 
6 sep 2006
653
0
0
#12
Bedankt voor je interessante antwoord, PJ, je noemt veel dingen die nieuw voor me zijn, zoals het achterlopen van de Nederlandse adwords op de engelstalige.

Ik was zelf tot een jaar geleden actief met adwords op de amerikaanse markt. Ik geloof dat het december 2006 was dat veel affiliates (waaronder ik) ineens minimum cpc's kregen van $10 en meer. Ik kwam er achter dat een paar simpele aanpassingen, waaronder de privacy-verklaring die je noemde, het probleem verhielp. Sindsdien gebruik ik dezelfde standaard formule voor elke campagne en ik heb altijd de hoogste QS en zeer lage min cpc voor elk keyword, zoals ik al zei. Maar sinds februari 2007 heb ik niks meer op de amerikaanse markt gedaan. Ik heb toen een half jaar vakantie gehouden, en sindsdien richt ik me meer op seo en doe alleen in nederland nog wat met adwords. Ik gebruik nog altijd dezelfde formule met dezelfde resultaten, maar het zou inderdaad best kunnen dat die ondertussen voor Amerika niet meer werkt en voor Nederland nog wel. Ook ben ik altijd alleen gegaan voor campagnes met een grote marge, met niet teveel concurrentie, dus dan merk je veel minder van factoren die geen al te grote invloed hebben.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#13
pippelpap zei:
je noemt veel dingen die nieuw voor me zijn, zoals het achterlopen van de Nederlandse adwords op de engelstalige.
Het is natuurlijk ook begrijpelijk dat ze de meeste resources inzetten waar het grootste deel van de markt is. Je ziet dat op alle vlakken: Engelstalig werd er bijvoorbeeld al een tijd gewerkt met synoniemen, waardoor het gebruik van enkel- en meervoud dat eerst vereist was om breed te scoren ineens keyword stuffing werd. Daarna volgde de Spaanstalige markt, toen de Franstalige en uiteindelijk de Nederlandstalige. Er zijn nu eenmaal meer Engelstalige personeelsleden beschikbaar om zo'n synoniemendatabase op te zetten en het effect ervan verbetert meteen de kwaliteit voor heel veel bezoekers.

Vandaar dat ik ook veel aktiever ben op internationale forums. Niet alleen omdat ik vooral op de Engelstalige markt aktief ben maar ook omdat ik daar vandaag kan leren waar we hier overmorgen mee te maken krijgen. Het is altijd beter op proaktief te werken dan achter de feiten aan te lopen als je al klappen gekregen hebt.
 
6 sep 2006
653
0
0
#14
PJ zei:
Vandaar dat ik ook veel aktiever ben op internationale forums. Niet alleen omdat ik vooral op de Engelstalige markt aktief ben maar ook omdat ik daar vandaag kan leren waar we hier overmorgen mee te maken krijgen. Het is altijd beter op proaktief te werken dan achter de feiten aan te lopen als je al klappen gekregen hebt.
Je hebt gelijk! Ik ben meteen begonnen weer eens op de internationale forums te lezen i.p.v. als gewoontedier alleen maar hier te snuffelen :)
 

Peerkuh

Nieuw lid
20 feb 2008
10
0
0
www.sparenofbeleggen.com
#16
Blij om te zien dat mijn vraag zoveel interessante reacties heeft opgeroepen! :) Zeer veel informatie voor een beginneling op dit gebied, maar allemaal erg interessant. Ik geloof dat ik het meeste wel gegrijp. Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat je een marge overhoudt en volgens mij kan ik hier alleen achter komen door het te proberen. Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten, wel zo belangrijk...

Met vriendelijke groet,