pippelpap zei:
Ik begrijp jouw uitspraak niet helemaal, PJ, maar ik weet uit ervaring dat organische ranking absoluut niet nodig is voor een hoge quality score.
Heb je het dan over de score op de eerste dag, na een week of na een maand? Ik heb sterk de indruk dat je als je een campagne opzet de score is gebaseerd op niets anders dan de pagina zelf. Een tijdje later gaat dit verschuiven, blijkbaar worden dan pas de andere factoren meegewogen/berekend. Dit geldt overigens voor nieuwe of "dunne" sites: voor sites met een goede reputatie verandert er doorgaans niets.
Ik richt mijn campagnes altijd zo in dat ik voor elk keyword quality score=great heb, vaak met landing pages en domeinen die (zeker in het begin) niet eens geindexeerd zijn door google. Ook unieke content is helemaal niet nodig om de hoogste quality score en zeer lage min. CPC te krijgen.
En dat blijft ook zo?
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe concurrerend de markt is: als er maar een paar adverteerders zijn die op een keyword bieden staan ze natuurlijk allemaal op de eerste pagina. Zijn het er duizenden, dan tellen alle factoren veel zwaarder mee en is er maar een klein aantal waarvan de advertenties uberhaupt vertoont worden.
Los van tweedehands kennis (uit adwordsforums) heb ik zelf ook het nodige getest met een hele serie sites, vooral op de internationale (Engelstalige) markt. Daarbij viel het steeds op dat je het makkelijkst en het goedkoopst scoort met een gevestigde site met veel hoogwaardige content en/of eigen produkten, net als in de organische resultaten.
Los van de automatische berekeningen wordt er ook regelmatig handmatig door de adverteerders geschoffeld, bijvoorbeeld om affiliates die niets of te weinig toevoegen er tussenuit te halen. Als je met een site in de gevarenzone komt, word je overigens (afhankelijk van hoeveel je adverteert) keurig van tevoren op de hoogte gesteld door je persoonlijke accountmanager en kun je nog aktie ondernemen.
Ik merk dat het op de NL-markt soms nog wel wat los kan lopen (al wordt het hier gelukkig ook steeds professioneler), maar internationaal kun je het al vergeten als je naw-gegevens en telefoonnumer niet duidelijk op de site staan. En ook als een privacy-statement ontbreekt worden keywords al snel onbetaalbaar.
Het hangt dus allemaal een beetje af van de markt waarop je aktief bent, maar het speelt ook nu al een belangrijke rol als je veel adverteert. Zeker als het gaat om hoge omzet en relatief kleine marges is het al doorslaggevend. En dat zal zeker nog sterker doorzetten, want op alle terreinen druppelen de ontwikkelingen bij Google steeds langzaam maar zeker van de internationale markt door naar de regionale markten. Je kunt er nu dus nog tussendoor glippen, maar door steeds te leren van wat er internationaal gebeurt weet ik nog steeds ook in Nederland een relatief behoorlijke omzet te halen. Het voorkomt in ieder geval de "ze pakken de affiliates weer aan"-paniek, gevolgd door een fase van nauwelijks omzet tijdens het aanpassen aan de nieuwe situatie.