Eric Lang zei:
Misschien heeft iemand direct contact met iemand bij google de het o dar eesna kan vragen?
Dat heeft geen enkele zin: over dergelijke zaken mogen ze geen mededelingen doen, voor zover ze daar überhaupt informatie over hebben. Ook intern zijn ze niet erg transparant en zo goed als alles valt onder bedrijfsgeheim. Bovendien zijn er erg veel gespecialiseerde (onder)afdelingen waarbinnen delen van het bedrijfsgeheim begraven blijven.
Net als op de vraag hoeveel procent van de prijs per klik naar de webmaster gaat en hoeveel procent naar Google, zullen ze op zo'n vraag nooit antwoord geven. Als ze het antwoord al weten. Dergelijke onderwerpen moet je dan ook in algemene termen bespreken en dan leer je al gauw dat ze niet alleen alles meten maar ook alles achter de schermen doorberekenen. En dan kun je de rest toch wel zelf bedenken?
Een bedrijf als Google zou wel gek zijn om de credit card-kosten voor haar rekening te nemen. Het zou me zelfs verbazen als het financiële risico dat ze met klanten die achteraf op factuur betalen lopen (de kredietwaardigheid wordt vooraf gecheckt) niet in de prijs per klik zouden verdisconteren.
Iedereen met een beetje volwassen bedrijf weet hoe intensief en risicovol debiteurenbeheer is. Het zou dom zijn om niet te proberen daarop te besparen en risico's af te dekken. Een doorsnee bedrijf geeft daarom 2% korting bij tijdige betaling. Een geavanceerder bedrijf als Google kan en moet daar veel verder in gaan.
En ja, dit zijn slechts argumenten: op een door Google ondertekend briefje over deze kwestie kun je lang wachten.