Mja, analoog heeft Arnoud Engelfriet zich in een eerder stadium al uitgelaten.
Het 'grappige' doet zich voor, dat juristen aanvangen met vast te stellen dat de wet van de koekjes uitermate concreet is omtrent de vraagt wie ( de cookieplaatsers ) en wat ( de toestemming is vereist ).
En daarna blijft het stil.
In die zin dat het verhaal plotseling vaag wordt. Gezamenlijk is ieder ervan overtuigd dat de wet geen oplossing biedt voor de nakoming ervan in de zin van de bewijsbaarheid. Een wet met een onredelijke bewijslast.
Vervolgens wordt gesteld dat je dan de procedure maar even moet vastleggen en na elke wijziging nog maar eens.
Maar aangezien de OPTA middels die wet 4 jaar 11 maanden de tijd heeft om uit te slapen, om vervolgens in de laatste maand een vinger op een zere plek te leggen, kunnen wij mogelijk 495+ procedures vastleggen en die tzt allemaal als bewijsstuk voorleggen.
En dan maar hopen dat een rechter dat accepteert en niet alsnog roept, dat we hadden kunnen weten dat ...
Dan moet je als eenvoudig affiliate maar accepteren dat het niet werkt en moeten we streven naar een cookieloos tijdperk.
Van de ip/fingerprint kunnen we vaststellen (?) dat dat gebruik maakt van gegevens die toch al door browsers naar ons toe worden gebracht en pleegt niemand inbreuk op de privacy van de bezoeker. Opgelost.
Dan ontstaat er een nieuw fenomeen : netwerken publiceren dat publishers de eerste in de keten zijn en dus maar de cookievraag ( èn het omzetverlies van deze drempel ) mogen dragen zodat èn netwerk èn adverteerder dat niet hoeven te doen.
Een 'elegante'wijze om het paard achter de wagen te spannen, want adverteerders kunnen ook anderszins klanten binnenkrijgen en moeten dus sowieso al de cookievraag stellen.
Kortom : ik roep alle adverteerders en netwerken op om terug te keren naar het stenen tijdperk en weer te gaan werken met codes achter de url. Géén cookie. Simpele uitvoering. Geen juristen of andere helderzienden nodig.
Voor Google-aars en criteo-ers pech, en dus inherent al die aardige adverteerders, retargeting zal een stuk lastiger worden. Ik heb dat nooit toegepast. Waarom moet ik als affiliate/publisher dan hier het voortouw nemen ?