@Twan : ik had al genoteerd dat jullie niet tegen criteo ontdubbelen, dat het overmatig ontdubbelen bij andere adverteerders voorkomt, zijn we het samen over eens, heb dat op een andere forumplek ook al bij Marko mogen lezen in de zin dat hij dat ook signaleert.
Jullie worden als adverteerder niet als testimonial aangedragen, maar heb toch zo het donkerbruin vermoeden, gegeven ook de positieve insteek van Roy, dat er best veel meer zijn en zullen komen. En zelf zie jij - voor de adverteerder - ook alleen maar plussen.
En daarmee komen we op het andere punt, de bejegening van de kandidaat klant.
@Elja: iemand komt via jouw sites uit bij een website, die bij Criteo is aangesloten. Criteo monitored het gebeuren op die sites ( hier dus de verwantschap met de toolbar van een jaar geleden ) , checkt de produkten waarvoor interesse is getoond en legt die aktiviteiten in een cookie vast. Dat vastleggen kan die adverteerder ook doen, maar blijft voorbehouden aan die website.
Er staat genoeg in , om via het internet de klant te blijven volgen. En dat gebeurt nu, wereldwijd desnoods. Via het cookie op de pc van de kandidaat - klant.
Jij hebt bijvoorbeeld als cadeau aangegeven dat je Noordhollandse klompen wilt kopen ( door deze in de winkelwagen te zetten danwel als keuze vast te leggen ) , maar hèbt nog niet gekocht en verlaat de site. Je surft naar website 2 , die toevalligerwijs ook bij Criteo is aangesloten "als plaats waarop weergegeven kan worden", niet hetzelfde maar vergelijkbaar aan Google, wordt ingekocht. Stom toevallig een site over herenbretels, iets heel anders.
En wat zie jij uit je rechterooghoek naar voren komen : een banner met die klompen die je net had zien staan.
En dat gebeurt bij website 4 en 7 en 11 etc. Totdat je voor de bijl gaat of je pc in elkaar ramt omdat je op je klompen aanvoelt dat er paranoia op de loer ligt of het cookie verwijdert.
Ik heb expres zowel de Amerikaanse weblink als de Nederlandse hierboven vermeld, volg de demo.
Er zullen dan dus veel meer mensen dan jij alleen, gevolgd worden, om de oren geslagen worden virtueel : "jij hebt nog niet gekocht, doe dat effe".
Wanneer jij Elja, een nieuwsbrief aktie wilt doen of een email-marketing, moet jij deze voorzien van adressen die met double opt-in ( 2 x instemmen aantoonbaar ) zijn verkregen anders krijg je acuut problemen met de nederlandse regelgeving. Wanneer jij van Google Adsense advertenties accepteert op jouw websites, waarop eveneens gepersonaliseerde advertenties staan ( is gecommuniceerd ) dan moet jij daar op je site de klant over informeren, staat in de webmaster-voorwaarden. Dan ben ik nieuwsgierig of Twan en diens collegae kunnen aangeven,
op welke plek die waarschuwing aan de klant wordt gegeven met een double opt-in.
Ingeval dat niet zo is : kan het zomaar gebeuren dat er heisa in de pers ontstaat met als gevolg dat onze aktieve Minister van Economische Zaken , die toch al stringenter dan de Brusselse regels, de cookies wil aanpakken, gesterkt wordt in dat beleid of nog erger.
Zitten wij als affiliates daarop te wachten, dacht het niet. Waar ligt dan de clue bij instortende markt : bij de hebberige marketeers die hierin een mogelijke omzetvergroting voor hun klant kunnen voorspiegelen ( is dat ook ! ), vervolgens gevolgd door evenzeer hebberige adverteerders.
Etcetera, dat hebben we dus ook bij de bankiers gezien.
Ik erken juist dat de methode kan werken, dat is het punt niet. Het gaat om de mogelijke gevolgen. En daarmee vind ik ook dat Criteo en hun klanten hiermee te ver gaan. De klant wordt opgejaagd door Criteo, dat is geen verkoop en dat is geen verkoop-marketing meer. Dat is een Robin Hood met : je geld of je virtuele leven.
Jouw klant, Elja, kan bij jou ook vaker terugkomen en ziet dan ook dat plaatje met klompen, komt alsnog op het idee om te gaan kopen en komt bij dezelfde adverteerder. Dat is vrijheid blijheid, geen dwang hooguit dat je door een goed taalgebruik iemand enthousiast kan maken om alsnog te gaan kopen. Jij hebt immers geen idee, dat die speciale klant is teruggekeerd.
"Om het kort te houden", zo zit het ongeveer in elkaar. Ik heb niet de illusie dat ik deze ontwikkeling kan tegenhouden, alleen niemand zal ook ooit kunnen mopperen dat ik niet gewaarschuwd heb. Mede naar aanleiding van de lotgevallen van Gertje, topic-starter.
@Twan:die ontwikkeling, die kans op afkalvende markt, daar gaat het om. Ik noem dat geen angst. Simpel alert zijn op ongewenste ontwikkelingen die je kunt voorkomen doordat juist die markt een zelfreinigend vermogen heeft. ;D